Vin og reklame

tilbudJeg har nevnt noen ganger før at jeg snart skal ut å reise. Jeg skjønte at det måtte begynne å nærme seg når det kom tax-free katalog i posten og flere mailer med tilbud. Men når jeg blar i katalogen blir jeg litt oppgitt over politikerne våre som har vedtatt reklameforbud for alkohol. Ja altså, jeg er ikke imot reklame for alkohol i seg selv. Det er fint at vi prøver å begrense skadene som alkoholbruk kan gi. Det er mer bestemmelsene for hva som er reklame og ikke jeg reagerer på.

En vintest med terningkast er informasjon ettersom de ikke selger produktene. En tax-freekatalog – hvor det er begrenset hvor mye du får kjøpe, i alle fall på vei hjem – er reklame.

Du kan jo sammenlikne disse to bildene:

Vintest i VG

20130527-135811.jpg

Fra tax-freekatalogen

Hvilken frister mest til å kjøpe alkohol? For min del tror jeg at jeg velger den vinen som fikk terningkast 6, jeg.
Abelone

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

