Favorittmaten

Det aller, aller beste jeg vet til middag er helstekt villaks. Ja, jeg smaker forskjell på vill og oppdrett. Jeg er veldig heldig som har en svigerfar som fisker laks. Han liker ikke så godt å spise den, så jeg bruker å få noen.

Da vi bodde i Bergen hadde vi besøk av noen som skulle lage middag til oss. De kjøpte en hel laks på fisketorget – og så delte de den i skiver og kokte den. Har aldri følt meg så snytt! Hvis du ikke smaker forskjell på helstekt og kokt laks gjør du det feil!

Helstekt laks høres vanskelig ut, men den ordner egentlig seg selv og egner seg derfor veldig godt når man får gjester.

Vask laksen og klipp av finner. Du kan ha på hode og hale, men enkelte liker ikke øynene når den er stekt. Legg den på aliminiumsfolie med sitronskiver, smør, dill, salt og pepper over, under og inni laksen. Vær raus med alt. Stekes på 200 grader i ca 1 time.

Serveres med agurksalat (agurkskiver, en dæsj eddik, pepper og bittelitt salt – nei, sukker er ikke nødvendig!), rømme og kokte poteter. Og gjerne en kald hvitvin.

Jeg bruker å spise meg stapmett når jeg har laks, men en av de beste dessertene som finnes er tilslørte sommerpiker

Abelone

 
Follow my blog with Bloglovin

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

