iPad – et arbeidsverktøy!

ipadJeg har hørt til det kjedsommelige at iPad ikke egner seg i jobbsammenheng. «Hvorfor ikke?» spør jeg. «Den egner seg som et nettbrett, men ikke særlig mer. Det går ikke an å skrive lange mailen på den». Det siste der sa forresten Steve Ballmer (sjef i Microsoft) om iPhone også da den ble lansert. For ei som skriver de fleste blogginnleggene på telefonen, er det et merkelig utsagn… Men ok, jeg er med på at det innebygde tastaturet på iPad ikke er særlig godt å skrive mye på. Jeg kan til og med være enig i at bare en iPad ikke er et godt arbeidsredskap. Men det er før du putter på tilbehøret.

Når du kjøper datamaskin følger det ikke med noen skjerm. Med mindre høytalerene er innebygde, så følger ikke det med. I noen tilfeller følger det ikke med mus og tastatur heller. Når du kjøper skriver er det ofte uten kabelen du trenger. Du må kjøpe tilbehøret selv. Det er egentlig det samme med iPad, de har bare ikke blitt flinke nok til å lage pakker enda. Trolig er det fordi butikkene ønsker at det skal se ut som om akkurat denne butikken er billigst. Er de den eneste som har laget pakke, så ser de jo dyrere ut.

Du vil trenge tilbehør uansett hva du har tenkt å bruke iPaden til. Skal du se på film vil du ha et deksel eller stativ slik at den kan stå på bordet. Skal barna bruke den som DVD-spiller i bilen trenger du bilholder og hodetelefoner. Skal den være et godt arbeidsredskap, trenger du et godt tastatur og apper. Det kan også være fornuftig med pekepenn og vga/hdmi-adapter. Med de tingene klarer jeg å gjøre stort sett alle arbeidsoppgavene mine.

arbeidsdag

Mail, møter, faglitteratur, notere litt, presentasjoner, videomøter og litt jobbing foran dataskjermen i forskjellige systemer oppsummerer raskt arbeidsdagen.

VG har akkurat hatt en test av tastaturer. Morsomt nok var det min favoritt som ble vinneren der også (jeg har ikke denne selv, men har prøvd det. Selv har jeg en annen utgave fra logitec). Det finnes mange forskjellige tastaturer, og det går mye på smak og behag. Jeg mener at det er et krav at tastaturet er norsk (altså ikke produsert i Norge, men har norske bokstaver) og at det er godt å skrive på. Jeg har tidligere hatt et fra targus som jeg var fornøyd med. Da det gikk i stykker kjøpte jeg en billig variant på Obs. Ikke i nærheten av like godt å skrive på, tastene er liksom litt langsommere. Det kan være verdt å putte i litt penger for å få et godt tastatur, og be gjerne om å få prøve dem i butikken. Forresten, tastatursnarveier er lurt på iPad også!

Det er ikke så fryktelig lenge siden jeg kjøpte meg en pekepenn til ipaden. Jeg har blitt overraskende glad i den. Det viktige med en stylus er at den ligger godt i hånda. Tenker du at denne skal erstatte penn og papir, så må den være god å skrive med. Det finnes mange små varianter, men jeg tror at de ikke er gode hvis du skal bruke den mye.

Dersom du holder presentasjoner er det fornuftig å ha VGA-adapter (evnt HDMI-adapter dersom prosjektoren din støtter dette). Da kan du koble iPaden til prosjektoren og vise presentasjonen. På nyere iPader kan du speile bildet, på iPad 1 trenger Keynotes (iPads versjon av powerpoint).

I tillegg kan det være fornufitg å ha en skriver som støtter uskrift fra iPad. Men ikke løp og kjøp, sjekk først om produsenten av skriveren du allerede har, har en app. Jeg har en brother-skriver, og den kan jeg nå skrive ut på selv om denne ikke har airprint.

Du kommer ikke bort fra appene. Her er noen av de jeg bruker mest i jobbsammenheng:

DocumentsUnlimited – officepakke
DocAS Lite – kommentere og fylle ut pdf
NoteBook+ – notatblokk
Mindjet – tankekart
PocketCloud Remote Desktop – tilgang til pc
PS Express – bildebehandling
Kindle – både fagbøker og skjønnlitteratur
2 comments

  1. Ikke tilhenger av I – hverken som phone eller pad. Men det er et aktivt valg jeg har gjort. For ganske så lenge siden. På den annen side, jeg har lesebrett og slikt, såkalt smarttelefon (står ikke i stil med eieren) og nettbrett.
    Jeg har da heller ikke noe arbeidsliv og snakke om lenger heller. Så det er «fornøyelsesdingser» hele veien 🙂
    Ha en flott dag 🙂

    Lik

    1. Det jeg liker så godt med i-enhetene er at de er så lette å bruke. Jeg har sett både små barn og godt voksne damer navigere rundt etter et par minutter.

      For noen år siden delte folket (eller i alle fall it-bransjen) seg i ti leire; Windows eller Linux. Nå har vi litt det samme; android eller iOS. Det er fornuftig å ta et valg og holde seg til en type, ellers blir det mye dobbelt kjøp av apper.

      Lik

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

