Maiutfordringen dag 4: RAK

Når jeg sier RAK, tenker jeg verken på rakfisk eller hagearbeid. RAK kommer fra chicklitt jeg leser og står for Random Act of Kindness. Usikker på hva det er oversatt med til norsk. Muligens «tilfeldig god gjerning»? Du vet, små ting som gjør en vanlig hverdag litt bedre. Et kompliment kan gjøre dagen lys. At noen lar deg gå foran når du bare har en liter melk slik at du slipper kassekøa gjør deg mindre stresset. Et forståelsesfullt smil når barna slår seg vrang ute gjør at du ikke føler deg så mislykket.

Jeg er ikke alltid så flink til å gjøre slike gode gjerninger. Man kommer langt med litt omtanke og smil, men det er lett å glemme når man «skal bare» før henting i barnehagen og stresser avgårde.

Men det er en historie jeg har lyst til å fortelle. Det var ikke en gang min RAK. Enkelte steder i landet er det greit å snakke med fremmede. De fleste steder er det ikke sett på som akseptabelt. Turboprinsen min er veldig sosial. Han er også flink til å se folk. Som da vi var på en cafe og spiste is. Ved nabobordet satt det en eldre dame i rullestol. Turboprinsen tok kontakt og begynte å prate med henne. Da hun ikke hørte, kom han nærmere og justerte stemmen slik at han ble lettere å forstå. Han presenterte både seg selv og lillebroren og snakket litt med henne. Vanligvis ville jeg vært bekymret for at han sjenerte henne, men da vi skulle gå sa hun «Takk for at du snakket med meg. Jeg ble så glad! Det må du aldri, aldri slutte med!» Han så en ensom dame og ikke bare en rullestol. Så enkelt å gjøre noen glad.

Har du hørt utsagnet «ikke snakk med fremmede»? Det er ofte det barna blir lært. Turboprinsen spurte meg en gang «hvis jeg ikke snakker med fremmede, hvordan skal jeg bli kjent med noen da?» Hmmm…

Er en fremmed en venn du enda ikke har møtt eller er det skummelt?

Abelone

2 comments

  1. En ukjent er en venn du ikke har blitt kjent med ennå. Mitt ståsted. Ha en fin søndag og RAK er vel nesten som «Pay it forward» 🙂

    Lik

    1. Men kan man tro at en ukjent er en venn i disse dager da? Alt virker som mye mer farlig nå enn da jeg var barn.

      RAK og Pay it forward har mye felles, men med sistnevnte er vel meningen at det skal spre seg. En god gjerning skal sendes videre til fem andre? Nesten et kriterium for å få hjelpen? RAK er, slik jeg tenker, mer tilfeldig hvor man ikke forventer at det skjer noe mer.

      Lik

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

