Verdens bokdag

I går var det earth day, i dag er det verdens bokdag. Hva er ditt forhold til bøker?

Jeg synes arthurpark sier det så fint:

Jeg har vært i krigene, både den første og den andre verdenskrig – i Vietnam og på Krim. Jeg levde, om ikke tusen liv, så noen hundre allerede før jeg fylte femten. Jeg har bodd lenge på en øde øy, og kjente det var ensomt. Jeg har jaget hval og jeg har druknet.

Jeg elsker bøker. Jeg blir oppslukt av dem. En stund fant jeg ikke tid til å lese bøker. I år har jeg som mål å lese enda fler bøker. Det er deilig meg-tid. Nå prøver jeg å legge meg litt tidligere slik at jeg rekker å lese litt før jeg sovner. Jeg savnet mine venner bøkene. Etter at jeg har fått dem digitalt finner jeg mer tid til dem enn før. Jeg trenger ikke gå og hente boka, den er rett der på ipaden og telefonen når jeg har fem minutter. Duppedittene mine holder styr på hvor jeg er.

Barna mine elsker også å bli lest for, og jeg håper de vil beholde gleden ved å lese livet ut. For det er mange fantastiske verdener og historier der ute som bare venter på å bli oppdaget.

I anledning verdens bokdag gir jeg deg noen boktips, noen verdener som er populære hjemme hos oss.

For lenge siden anbefalte jeg Thomas store bok om ordDen er fremdeles en favoritt hos lillebror. Flere sider falt ut, så vi endte faktisk med å kjøpe en ny til han. (Så nå sitter de gjerne med hver sin bok og leser). Det er ikke en historie som fortelles, så det et stadig nye bruksområder på den. Akkurat nå kan f.eks. Turboprinsen lete etter ting som begynner på og lese korte ord. Lillebror derimot teller, finner former og farger. Vi lager også våre egne historier om det som skjer på bildene.

20130423-231808.jpgEn annen favorittbok hos barna er «bukkene bruse på badeland». Det er en morsom vri på det klassiske eventyret. Turboprinsen kan den utenatt (nåde meg om jeg hopper over noe!), og lillebror er ikke langt bak. Jeg trodde en stund at det var barn som hadde illustrert den, men det var visst ikke det… Morsomt uansett. Noen mødre på barnehagen fortalt for en stund siden at barna deres drev å sa og «Ædda bædda buse, du ha’kke truse». *kremt* følte meg litt skyldig… Det stammer nemlig fra boka. Heldigvis brukes det bare som vennskapelig erting.

For min egen del har det i det siste gått i bøkene om avdeling Q av Jussi Adler-Olsen. I tillegg har jeg kost meg med chicklitt av f.eks. Heather Wardell, Marian Keyes og Cecilia Ahern. De to siste har jeg blitt veldig glad i og venter på at bøkene deres kommer ut. Min absolutte favoritt er nok «Er du der ute?» av Marian Keyes. En skikkelig trist bok.

Nå gleder jeg meg til å ta fatt på de neste som ligger og venter:
«pink is a four letter word»
«The idel parent» og «Gatecrasher».
Også gleder jeg meg til den nye til Dan Brown boka kommer i mai.

Hva leser du for tiden?

Abelone

2 comments

  1. Hva JEG leser? Akkurat nå er det Are Kalvøs nye bok «Ny Grunnlov» (nynorsk, hurra for meg!), og ellers går det i Camilla Läckberg (mord), «Voices of Memory» ( forferdelige historier fra Auschwitz) og «Fifty shades of Gray»(sengelektyre). For å toppe det her legger jeg inn noe oppbyggelig innimellom – altså om livet i Andeby ❤

    Lik

    1. Hørtes ut som mye spennende bøker det. Jeg har tatt opp tv-serien om ny grunnlov, men har enda ikke rukket å se den ferdig. Boka er sikkert like bra.

      Lik

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

