Get over it!

Jeg har den siste uka gått på kurs i hovedstaden og har derfor benyttet buss til jobb. Vanligvis kjører jeg (eventuelt sykler om jeg ikke klarer å finne en unnskyldning for å slippe) til jobben. Nå har jeg allerede klart å rote meg bort fra poenget… Det var nemlig ikke kollektiv trafikk jeg skulle skrive om i dag. Det var hissige sjåfører.

Ved Alna, der veien deler seg, var det plutselig en bil som vrenger seg inn foran bussen. Den hadde tydeligvis havnet i feil felt. Been there, done that. Nå er det jo litt greit å sjekke bak seg før man vrenger over. Tror ikke det er spesielt behagelig å få en buss i siden. Nå skjedde ikke det da. Bussen måtte bare bråbremse. Ikke spesielt behagelig. Men sånt skjer i trafikken.

Det som derimot ikke alltid skjer i trafikken er hvor sint enkelte blir. Sjåføren av bussen la seg på hornet. Og han slapp det ikke igjen. Ikke sånn at det holdt på i mange minutter, men såpass lenge at jeg lurte på hva i alle dager som foregikk og lenge etter at situasjonen var over. Bilen som hadde vrengt over ble stående i kø. Og sjåføren stoppet derfor ved siden av den, fremdeles tutende og ga seg ikke før han hadde fått gjort noen hissige bevegelser og lirt av seg et par «dritt kjærring!» Og et veldig tydelig signal på at damer ikke hadde noe bak et ratt å gjøre. Hadde det vært en mann som kjørte hadde jeg ikke en gang blitt forundret om bussjåføren hadde trukket han ut av bussen og gitt han en omgang juling. Situasjonen var over. Hva var poenget med å stoppe opp og kjefte og smelle? Hun hadde trolig oppdaget at hun hadde gjort noe dumt. Ingen grunn til å gni det inn.

Trafikk er farlig. Biler er farlige. Situasjoner oppstår. Så lenge det er mennesker som kjører dem vil det skje feil. De fleste av oss har gjort en feilvurdering en eller annen gang. Heldigvis går det stort sett bra. Men når en feil er gjort; det er ingen vits i å dvele ved det. Det er egentlig ingen grunn til å bli så sint heller. Det gjøres feil hver dag. Irriterende? Ja. Skremmende? Ja. Hjelper det å kjefte og smelle? Nei.

Get over it! Det blir i alle fall ikke bedre i trafikken med mange egoistiske og sint sjåfører!

Med ønske om en god helg, med eller uten feilvurderinger og hissige sjåfører.

Abelone

4 comments

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

