Donalds nettvett

20130405-142541.jpgJeg tok med glede imot nyheten om at Donald skulle lære 4-6-åringer nettvett. Siden jeg har barn i målgruppen ble jeg veldig interessert. Ble litt overrasket da jeg leste at heftet skulle sendes ut til barnehager. Det er fint at barna får bruke pc og digitale hjelpemidler på barnehagen, men foreldrene har ansvaret, og en del foreldre trenger også litt veiledning. Men det et vel sjanse for at heftet dukker opp hjemme etterhvert.

Jeg vil ikke gå så langt som å si at jeg brenner for digitale hjelpemidler og sosiale media til barn, men jeg synes de bør være en naturlig del av hverdagen. Og siden jeg jobber med IT sier det seg selv at jeg ble nysgjerrig. Datasikkerhet er en stor greie. Det er et tema som er vanskelig å få selv voksne å bry seg nok om. Så nysgjerrig som jeg ble måtte jeg sjekke om ikke det fantes på nett også. Og det gjorde det.

Tanken er god. Jeg elsker ideen! Gjennomføringen er jeg litt mer usikker på. Jeg skrev ut heftet, leste gjennom det og ble skeptisk på om det passet for barna mine. Men jeg har blitt overrasket før over hva som faller i smak, så jeg har lest det for turboprinsen i ettermiddag. Det gikk omtrent som forventet. Det ble ikke den helt store entusiasmen.

Inntrykket mitt er at tematekstene er beregnet på voksne. Barna kan godt høre dem bli lest, men særlig interessert tror jeg ikke de vil være. Kanskje går det inn dersom man gjentar de ofte nok? Også tegneserien på 4 sider blir litt høytflyvende. At Donald som er voksen gjør feilen liker jeg heller ikke. Undergraver ikke det påstanden om at man kan få hjelp av en voksen? Virkeligheten ser muligens slik ut, jeg har sett mange eksempler på at selv voksne i et ufokusert øyeblikk gjør dumme feil. Eller i et nysgjerrig øyeblikk. Fargelegging og finn veien falt derimot godt i smak, med det hadde ikke særlig mye med tema å gjøre sånn egentlig.

Min 6 år gamle sønn har aldri hørt om nettmobbing eller datavirus. Han kan ikke skrive YouTube (men han har youtubet alene). Han har ikke noe forhold til e-post utover at jeg kan sende tegningene hans til noen. I den grad det spiller noen rolle om ting sendes med e-post eller a-post handler det om turen til postkassa. Han har ikke noe eget passord på en eneste tjeneste. Og om han hadde det, så burde jeg vite det jmf mammabloggere mot mobbing. Han har en egen konto på datamaskina, og jeg har lagt inn favoritter som han liker og kan bruke «fritt».

Men heftet får meg til å undre på om jeg er for sent ute? Har jeg sviktet opplæringen ved å ikke fokusere på dette enda? Og det er kanskje også egentlig det heftet skal gjøre? Få oss foreldre til å tenke og ta datasikkerhet på alvor? Gi barna en baggasje før de begynner å utforske nettet alene? Jeg trodde jeg gav ganske frie tøyler når det gjaldt IT, men muligens bruker vi det annerledes enn andre? Min 6-åring er ikke ute å surfer alene. Og det er kanskje helt greit å ikke bli en Nobel Ekspert, ToppTrent i Sikker og Moden Adferd og Reaksjon, en Trestjerners Internett-General (N.E.T.T.S.M.A.R.T.I.N.G) når man er 6 år.

20130405-142534.jpg

Heftet er fint det. Det er flere ting man kunne fokusert på, men greit nok. Men jeg tror målgruppen er feil. Jeg tror dette heftet er mer aktuelt i skolealder. Når man skriver selv og er mer alene på nettet. Forresten, når jeg tenker etter, en og annen voksen jeg vet om kunne nok også ha bruk for heftet. Tro om de bli fornærmet dersom de får et Donaldblad i posten?

Abelone

P.S. Virus av å trykke på bilde? Barna er vel ikke pålogget datamaskina som administrator og kjører uten antivirus…?

One comment

  1. Jeg tror ikke jeg hadde blitt særlig fornærmet om jeg hadde fått heftet i posten, nei. Nå har jeg ikke barn i målgruppen, men det kan vel hende barnebarna trenger litt veiledning om en stund.
    Voksne er ofte ikke et hår bedre når det gjelder sikkerhet på nett, så der er det masse å hente.
    Nå har jeg ikke sett på heftet (av ganske åpenbare grunner) men jeg tror at dette med sikkerhet og «oppførsel» på nett er lærestoff for mange også over barnehage og skolealder.
    Ha en flott dag .)

    ps. Barn i alle aldre trenger litt oppfølging og virusvaksine burde være like selvfølgelig på en pc som på et menneske 🙂

    Lik

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

