Lavkarbo ostekake

20130322-144028.jpg

Den største hemmeligheten er å finne riktig gele. Eldorado gele finnes f.eks. på Meny.

Etter at mamma’n min fikk diabetes og gikk over til lavkarbo (nei, lavkarbo er ikke det samme som å spise smør rett fra pakka), har jeg selvsagt laget enkelte kaker litt mer lavkarbo. En av de som er enkel å gjøre om er pers ostekake. Flere har spurt om oppskriften, og jeg deler villig.

Ingredienser:
250 g mandler
100 g margarin
1 pk eldorado gele (Jeg foretrekker bringebærsmak, men den finnes også med jordbærsmak.)
200 g naturell kremost til baking (du kan også bruke 1 pk (150g) vanlig naturell kremost)
1 ss sukrinmelis (kan droppes)
1/3 l lettrømme
1/3 l kremfløte

  1. Kok opp vann til gele. Det står en del vann på pakka, men jeg løser opp pulveret 2,5 dl varmt vann og tilsetter deretter 2,5 dl kaldt vann. Sett til avkjøling.
  2. Mal mandlene fint og tilsett smeltet margarin. Ha blandingen over i en springform og fordel jevnt utover. Form overflaten med en skj slik at den blir jevn og hardpakket. Sett i kjøleskap mens du gjør resten av forberedelsene.
  3. Bland ost og sukrinmelis til en jevn blanding uten klumper. Tilsett rømmen og rør til det blir jevnt.
  4. Pisk fløten til krem, og rør den forsiktig inn i osteblandingen.
  5. Rør inn den avkjølte, men ikke stivnede geleen.
  6. Ha blandingen opp i formen med mandelbunn og la den stå noen timer i kjøleskapet.
  7. Pynt med bær.
  8. Nyt, gjerne i godt selskap.

Abelone

 
Blogglisten

4 comments

    1. Nå har ikke jeg regnet på nøyaktig hvor mange karbohydrater det er i kaka, men burde ikke være ille. Men det er jo umulig å bare ta et stykke. Godt den er uten sukker. Barna her liker den også godt, men bunnen kunne de stå over.

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

