Kvinnekamp

20130308-082638.jpgDet er den dagen igjen. Hvor folk går rundt og gratulerer med dagen. Og jeg ser ut som et spørsmålstegn hvert år. Ja, jeg har til og med gratulert med dagen selv. Det er den internasjonale kvinnedagen. Dagen hvor vi sloss for kvinners rettigheter, der iblant stemmerett. Men hva er det egentlig vi gratulerer med? Er kampen over?

Nå er det 100 år siden vi fikk stemmerett, og egentlig føler jeg meg ganske likestilt. Gutter og jenter behandles kanskje forskjellig fra de er små, men vi har da ganske like muligheter. Når der gjelder utdanning har vi i alle fall det. Jeg kjenner flere mannlige sykepleiere og kvinnelige ingeniører. At så mange kvinner velger typiske kvinneyrker har med interessen å gjøre. Selvfølgelig må man velge yrke etter interesse, alt annet ville bli feil.

Vi har en god permisjonsordning hvor foreldrene kan fordele det meste av permisjonen selv. Likevel velger mange at mor tar det meste. Det sies at det er i denne fase at forskjellene i lønn oppstår. Så langt har ikke jeg opplevd å sakke akterut lønnsmessig til tross for permisjoner og redusert stilling. Jeg er jente i et gutteyrke, og jeg vet dessuten hva kompetansen min er verdt, muligens har det spilt inn. Typisk jenteyrker er som regel lavere betalt enn de mannsdominerte yrkene, men jeg tror ikke en penis har noe med saken å gjøre.

Så er kampen over da? I Norge har vi det ganske bra. Jeg vet ikke helt hvor mange av parolene jeg er enig i. Men i andre land ser vi store problemer. Som denne jenta som ble voldtatt og dømt til pisking fordi hun ble gravid utenfor ekteskapet. Hun er ikke den eneste. Og land hvor ikke jenter får utdanning, får kjøre bil eller gå ut alene. Kvinner som blir forsøkt drept fordi de blogger. Når jeg leser slike historier ønsker jeg å gjøre noe. Men jeg vet ikke hva. Våre mødre og bestemødre har gjort en god jobb på barrikadene og gitt oss gode rettigheter og muligheter. Hvordan kan vi sørge for at alle kvinner får det like godt som oss?

Abelone

3 comments

  1. Vi skal vel være glad for at verden har gått såpass mye framover at vi slipper å gifte oss med våre tanters enkemenn og søsknene til våre søskens ektefeller…
    Mulig at jeg er blåøyd, men jeg tror også at vi har lik lønn for likt arbeid i Norge – forutsatt at utdanning og ansiennitet er den samme og at trynefaktoren ikke har fått fritt spillerom 🙂

    Lik

    1. Ja, «noen» har gjort en god jobb for oss her hjemme. Å selv kunne bestemme hvem/om man vil gifte seg med er viktig. Man ser jo hvordan det gikk i Rokoberget :-p

      De som kjemper for likelønn tenker vel mer på at samme lengde på utdanning skal gi lik lønn. Sykepleiere og førskolelærere skal ha samme lønn som ingeniører. Med tanke på at alle disse tre gruppene har mangel på arbeidskraft er det rart at ingeniørene får best betalt. Men jeg tror ikke det har med kjønn å gjøre, det har med konkurranse. At det er hovedvekt i offentlig sektor for omsorgsyrkene spiller nok også inn. Jeg har aldri skjønt at sykehus skal gå med overskudd, men så lenge blårussen styrer, så vil nok det fortsette.

      Lik

      1. Det kom mye godt ut av det også da, bl.a Turboprinsen, Lillebror og Pialitasnupp – men bortsett fra det kan en vel egentlig bare si «Hau» – og da tenker jeg på jentene… Gutta klarte seg jo, for i følge oldefar Rokoengen var det jo tross alt to av dem… 😉
        Akkurat like smart som at P-matte og T-matte skal telle like mye på vitnemålet fra vgs det, spør du meg…

        Lik

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

