En vakker dag…

Rot slår alltid tilbake. I dag har jeg fått et godt eksempel på det.

For mange, mange, mange år siden kjøpte jeg en kakeform formet som tog. Jeg må innrømme at jeg er litt usikker på hva jeg egentlig tenkte på ettersom jeg ikke hadde barn på den tiden (og heller ikke lyst på barn. I tillegg til å mangle en vesentlig del – en mann). I alle fall. Formen ble liggende uten å bli brukt. Den har vært på vei ut flere ganger, særlig etter at den har kommet ramlende på meg, men den er jo så morsom. En vakker dag skulle jeg nok bruke den!

20130307-104009.jpg

En vakker dag har aldri kommet. Før nå. Turboprinsen blir 6 år i morgen, og han var klar på kakeønsket: togkake. Togkake, ja, det burde ikke være så vanskelig. Tankene er allerede langt på vei med langpannekake, togskinner av lakrissnører og bamsemums som konduktør før han avslutter setningen. «Den forma du har i kjelleren». I kjelleren? Gikk ikke den ut forrige gang jeg ryddet? Det gjorde den visst ikke.

Første gang jeg hørte fosterlyden fra turboprinsen syntes jeg det hørtes ut som et tog. Derfor er det kanskje rett og rimelig at han får en togkake nå som han blir seks år. Jeg har i alle fall prøvd. Til og med en prøvekake har jeg laget. Og enda var det vanskelig. Mannen har vært fornuftig nok til å trekke seg tilbake til stua mens jeg er irritert på lokmotiv som ikke vil stå, glasur som ikke vil samarbeide, ideer med trær som ikke funker og gelevogner som raser sammen. Jeg strekker meg langt for å prøve å oppfylle bursdagsbarnets ønske om kake. Og mens jeg har holdt på med det har jeg kladdet dette blogginnlegget i hodet om at rot alltid kommer tilbake og biter deg i rompa. Når bursdagsrushet er ferdig skal jeg rydde kjelleren. Så ikke annet rot kommer og gir meg hodebry!

Abelone

One comment

  1. Jøss… Er det flere enn meg som har kakeformer både her og der – og attpå til noe rot i både kjeller, på uthus og loft?
    Trøster meg med at hvis jeg ikke kaster noe så slipper jeg å lete fånyttes både her, hos pappa og «borti der» for å finne igjen ting, jeg – som f.eks etter sommerkjolen fra -92 som jeg nok har kastet ved en feiltakelse…
    God helg i vårsola 🙂

    Lik

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

