Det går rett øst

20130223-104850.jpg

Du har rett, uttrykket er «rett vest». Men det går øst for meg. Jeg er på vei til Riga med ei god venninne.

Da jeg var yngre elsket jeg å fly. Erfaring med turbulens gjør at jeg ikke lenger er like glad i det. Men i dag tror jeg at jeg må revurdere det.

Klokka er ca midt på natta, det føles i alle fall sånn. Sannheten er at i dette øyeblikk er det trolig barn som allerede er våkne og klar for brødskiver og barnetv hjemme. Men jeg sitter på et fly og har funnet roen.

Under oss ligger skyene som kjempeputer. Min venninne har sovnet. Lyden av motoren pakker meg inn i en egen boble. Og i øst ser jeg gull i horisonten i det dagen gryr. Jeg glipper med øynene og lurer plutselig på om flyet står stille. Eller i alle fall går i slow motion. Her i dette vinterlandskapet av hvite skyer ser det nesten sånn ut. Jeg vet det ikke kan være tilfelle. Og i kabinen beveger folk seg i vanlig hastighet. Jeg snur meg tilbake mot vinduet. Gullstreken utvider seg og blader seg med litt rødt. Inni meg synger jeg på «jeg er i herrens hender, når dagen gryr i øst» – høyst upassende ettersom jeg bare kjenner den som begravelsessang. Men det gjør ikke noe. Jeg kjenner meg trygg, avslappet. Jeg legger setet bakover. Lukker øynene. Slapper av. Det er i grunnen ikke så verst å fly!

Abelone

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

