Fastelavn

På søndag er det fastelavn. På leting etter noe annet fant jeg ut hvor en av diktene Sofie (Josefines lillesøster, altså dataspillene) kommer fra. Angivelig er diktet et som danske barn går rundt å synger mens de går rundt med bøsse for å samle inn penger til fastelavens boller. Morsom tradisjon. Vet ikke om de fremdeles gjør det.

Fastelavn må feires – også for allergikere.

Jeg ønsker selvfølgelig ikke ballade, så jeg deler gjerne en bolleoppskrift. Dersom du bruker blå soft, så kan den også spise av egg- og melkeallergikere. Jeg bruker ikke å pensle bollene, men det kan du selvsagt gjøre. Dette er en stor oppskrift, men du kan bruke den samme deigen til skoleboller eller lage noen med en bit sjokolade inni. De tåler frysing godt, men har en lei tendens til å ikke bli liggende i fryseren…

boller

Å bli avhengig av boller er forresten på plass 71 på National Geographics liste med 99 ting å gjøre i Norge.

Abelone

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

