Blogg-etikette

Jeg er aktiv på nettet og kommenterer også en del. Men i går oppdaget jeg at jeg nok mangler noe på bloggetikette. Jeg fikk nemlig en koselig e-post. Tror jeg.

Den første tanken min var «Hmm… har jeg sagt noe galt? Er det ironisk?» Men jeg kan ikke huske å ha sagt noe stygt noe sted. Ja, for det er i grunnen der problemet ligger. Jeg vet ikke hvilke kommentarer det henvises til. Jeg leter febrilsk i hukommelsen etter hvor jeg la igjen kommentarer i går. Jeg bruker ikke å skrive stygge ting, men det er ikke alltid at ting kommer ut slik det høres ut i hodet mitt. Eller at mottakeren tolker det på en annen måte enn jeg mente det.

Neste tanke var «Å nei, det er ikke hun A som slet med spiseforstyrrelser som har rydder opp før hun gjør noe drastisk?» Løper inn på den bloggen og ser at det er et annet etternavn og at den fremdeles er oppdatert. Puster lettet ut.

OK, så da er det kanskje faktisk en takk for at jeg la igjen en kommentar. Det er jo gøy med kommentarer på bloggen. Selv om man skriver for seg selv, så er det gøy å se at andre leser det og har noen tanker om det. Men google kan sikkert hjelpe meg. Navnet? Nei. E-postadressen? Nei. Hmmm…

Flere ganger etter at jeg fikk e-posten, som forøvrig gjorde meg glad når jeg bare bestemte meg for at det var en takk, har jeg tatt den fram for å svare. Men jeg vet ikke helt hva jeg skal svare. «Det var så lite»? «Ingen årsak»? «Bare koselig»? «Vel fortjent»? Det kan fort bli feil. Jeg får tenke litt til på det.

Men til deg som skrev e-posten; takk for e-posten. Det gjorde en helt vanlig torsdag litt lysere.

Abelone

One comment

  1. Kommunikasjon på nett kan være utfordrende, for selv om vi bruker ord begge forstår kan vi legge ulike ting i ord og uttrykk. En typisk kilde til konflikter og uenigheter er at den ene legger følelser i kommentaren som den andre ikke oppfatter. Det kan være en langvarig greie å rydde opp i.

    Uansett: Jeg er ikke vant med at svar på kommentarer sendes i epost, det var nytt. Det beste er om man kan krysse av for å få epost ved nye kommentarer i en tråd man deltar i. Da er det lett å henge med på samtalen.

    Du får ta det som ros!

    God helg!

    Lik

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

