Kardemommeby

Det ble mye snakk om likestillingen og om historien om kardemommeby var klar for pensjonering for et par uker siden (God reklame for ekstraforestillingene…) Tilfeldigvis holdt vi på å lese Kardemommeby akkurat da, så jeg fulgte spent med i debatten. Kardemommeby har noen utfordringer, men jeg føler ikke at likestillingen er en av dem. Joda, det er kvinnene som steller og ordner der, men selv om vi nok deler mer i dagens Norge, så er vel det en typisk rolle for kvinner og spesielt mødre? Tante Sofie og fru Bastian er likevel ikke «bare hjemme». Det kan virke som om tante Sofie er beredskapsmor eller fostermor, vi vet jo ikke bakgrunnen til Kamomilla, men hun er tydeligvis ikke datteren. Jeg er litt bekymret over at hun ikke kunne dra fra Kamomilla på kardemommefesten, men at når hun først ble røvet, så var det greit å være borte hjemmefra. Nå ja, alle mødre kan ha godt av en ferie. 😉 Og Fru Bastian har flere roller i fengselet; fangevokter, renholdsarbeider og kokk. Det er er vel ikke akkurat uvanlig på små arbeidsplasser eller i familebedrifter at man må gjøre mange ting.
20130125-195644.jpg
Pensjonsalder
Værmelder Tobias i tårnet fyller 75 år. Hans etterfølger er allerede pekt ut, men Remo må fremdeles bli klokere og få langt skjegg. Jeg har ikke klart å finne ut hvor gammel Remo egentlig er, men jeg antar at vi snakker om i alle fall 5-10 år til. Jeg synes i grunnen at folk skal få lov til å jobbe hvis de vil, og jeg tror egentlig at Tobias faktisk vil jobbe. Men jeg er likevel urolig. Tenk om Tobias hadde syntes at det var helt greit å gå av med pensjon, men plikt holder han på plass?

Kollektiv tilbudet
Jeg er litt usikker på hva jeg egentlig skal synes om kollektivtilbudet. Reisen koster ingenting og tar et minutt. Med den prisen er det klart at mange benytter kollektiv tilbudet. Det er hyppige avganger, som jeg jo mener er viktig i kollektivtrafikken. Men med tanke på at turen tar et minutt, så kan man jo spørre om fornuften i å bygge trikk. Kan det være en stormannsgal borgermester her? Eller et bystyre på bærtur? Det er vel ikke første gang at det har skjedd. Politikere som har glemt sitt sunne bondevett, altså. Enhver økonom ville trolig også vridd seg med tanke på alle de gratis pepperkakene.

Selvjustis
«Og tusen takk for røverne» sier politimester Bastian når han får dem levert på politistasjonen. Jeg har forståelse for at bakeren, kjøpmannen og pølsemakeren blir lei av å vente på at politimester Bastian skal gjøre jobben sin, men er det greit å arrestere folk selv likevel? Er vi ikke i trøbbel når folket tar makten i egne hender? Arrestasjonen i boka er uskyldig nok, men det skal ikke så mye til å skape lynsjestemning og få med fler. Det er greit at det er noen (forhåpentligvis) nøytrale som passer på at alt går rett for seg og at ingen blir dømt uten bevis. Forresten, er Bastian både lovgivende, utøvende og dømmende makt? Han har laget en kardemommelov, han går omkring og passer på, og han dømmer dem samme natt som de blir arrestert.

Bastian er en vennlig mann, men det er forskjell på vennlig og å ikke forsvare seg selv. Jeg tenker selvsagt på når tante Sofie synger sangen sin på kardemommefesten. Politimesteren blir uthengt og fornærmet på det groveste. Men han velger likevel å ikke lage dårlig stemning og omtaler sangen som morsom. Jeg kan være enig med han at det ikke er riktig sted og tid til et oppgjør, men slike uttalelser burde bli tatt opp. Det sier noe om selvtilliten hans når han lar det forbigå i stillhet.

Når det gjelder Stockholm-syndromet, så går det ikke fullt så fort i boka som i teaterstykket. (Jeg så teaterstykket på tv. Ville gjerne sett det live også, men fikk bare aldri somlet oss til å bestille billetter, og plutselig var det for sent. Synd at rettighetene på nrk nett-tv allerede er ute. Når forestillingen har sluttet å gå burde det være greit. Det er flere forestillinger jeg bare aldri fikk somlet meg til å gå på, det hadde vært fantastisk om det var mulig å se dem på tv! Hadde til og med vært villig til å betale litt for det).

Og en ting til; neste gang vi klager over sure panfløyter eller munnspill, kanskje burde vi heller gi en ekstra slant. For veien fra gatamusikant til røver er tydeligvis kort.

Abelone

2 comments

    1. Takk. Jeg er glad i Torbjørn Egners bøker, og heldigvis liker barna han også. Det er koselig litteratur hvor alle er snille og det går godt til slutt.

      God helg!

      Lik

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

