Kollektive forviklinger

Jeg leser med forferdelse at ombordprisen nå skal dobles. Hva galt har de egentlig gjort, de som er litt usikre og har lyst til å snakke med et menneske? Turister, de som tar kollektiv av og til, og de som plutselig skal reise med barn eller hund eller sykkel eller noe annet man ikke er vant til å ta med på toget. For er det ikke først og fremst de som rammes av dette?

Jeg hadde besøk for et par år siden. De hadde med barn og var litt usikre på om barn var inkludert på billetten eller ikke. Det var de ikke på hverdager. Og 80 kroner ekstra takk!

Jeg ser at automater og apper har blitt bedre siden den gang. Nå beregner de riktig dersom man har med barn. Men jeg har hjulpet mange som har slitt med automatene på stasjonen. For det blir stadig færre betjente stasjoner, og der det er betjent ser det ut til at åpningstiden blir stadig kortere. Og det er jo litt sammensurrium med reisekort fra ruter, ruters app, NSBs app, kundekort, klippekort og kupongkort.

Jeg bruker ikke kollektivt like mye lenger. Men da elektronisk reisekort kom skaffet jeg meg det. Reisekortet fra ruter har bilde av et tog, men man kan ikke betale med reisepenger på toget. Jeg hadde hatt reisekortet 1/2 år før jeg fikk forklart hvordan jeg kunne bruke det på automatene. Men det tar like lang tid, om ikke lenger, å kjøpe en enkeltbillett med reisepenger som med vanlig betalingskort. Og ikke får man rabatt. Ruter passer på pengene mine og får renter av dem. Dessuten tjener de trolig stort på tapte kort og restbeløp. Hva får kunden?

Den ene rabatten som fantes – kupongkort – forsvinner nå. På et vis kan jeg skjønne det. For det har vært litt tilfeldig hvor mange klipp som har blitt klippet. Det store kupongkortet som ikke passer i noen lommebøker. Men som likevel har vært litt frikort. Frikort som i at det er mulig å gå rett på tog eller buss og få betale der. Med kupongkort slapp man ombordgebyret dersom det ikke var nok klipp igjen, det var bare å betale resten. Og overgang, ikke noe problem, da klipper vi bare de sonene som mangler. Merkelig nok kunne man ikke først kjøpe en billett kontant på bussen og så betale overgangen med kupongkort. Det er jo litt merkelig da, at det er mulig å få til klippekort på elektronisk billett nesten alle andre steder i landet enn i Akershus…

I forhold til hvor lite kollektivt jeg kjører, så klager jeg mye på det. Men det skyldes at jeg blir presentert for nye regler nesten hver gang. Den ene merkeligere enn den andre. Som at du bare kan få reisekort med automatisk påfylling ved å bestille nytt reisekort. Eller at det nest siste toget ikke stopper på alle stasjoner. Eller at det desverre ikke er mulig å garantere plass til sykkelvogna på dagens første tog til tross for at du skal videre med morgentog til Finse. Eller at man ved innsjekking på nattoget ikke har oversikt over om det er ledig i handicaplugaren (veldig lettvint med barnevogn…  skjønner at rullestolbrukere skal ha fortrinnsrett på dem, men er det mange av dem som ikke har bestilt så kort før? Og er det egenlig plass til å få en rullestol inn i gangen der med krinkelkrokene?)

Men jeg holder fast på en ting: med hyppige avganger og lave priser vil flere reise kollektivt! Åja, også må det være plass ombord, ja. Det er en fordel! Det skal ikke så mange ganger uten å komme med toget før man gir opp.

Forresten NSB, kunne være lurt å lære togvertene litt om appen deres. På lokaltog går det greit. Men på toget mellom Trondheim og Lillestrøm ble billettene min kansellert før togverten kom. Den blir kansellert etter 15 minutter kunne han fortelle. Men han ante ikke hvordan man aktiserte den igjen. Er det meninga at man skal trykke og aktivisere den selv? Med tanke på at det tar mer enn 15 minutter før man begynner å sjekke billettene på det toget. Jeg fikk aktivisert billetten selv etterpå, men kansellert er et sterkt uttrykk. Og jeg tviler på om jeg hadde fått noen penger tilbake selv om dere skulle ha funnet på å selge plassen en gang til.

Abelone

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

