2013 – kladden

20130110-202227.jpgBustenellik utfordrer til å skrive kladden for 2013. Jeg tar selvsagt utfordringen. Eller som kjerringa ville sagt: «godt med det som er unnagjort».

Januar begynner brått med at jeg fjerner to føflekker og blir gående med sting. Ettersom lillebror fjernet mandler i desember har jeg mistet retten til å sutre. Ingen sympati å få. Men jeg fikk en god unnskyldning for å slippe å trene.

Februar er snøfull. Mannen min er som bortreist de dagene snøen kommer, og jeg er lei av å måke. Er så sliten at jeg dropper trening. Og mumler at jeg ønsker meg snøfreser til bursdagen min i mai.

Mars går bort i bursdager. Turboprinsen blir 6 år, lillebror blir 3. Jeg har ikke tid til trening mellom alle bursdagsforberedelsene. Måneden avsluttes med påsketur til mormors hytte. Vi må gå ca 500 meter på ski. Vi bruker 2 timer på turen, er kalde og slitne når vi kommer fram og holder oss inne på hytta og spiser påskeegg fram til vi skal hjem.

I april begynner endelig sykkelsesongen. Det er kaldt, og jeg sykler bare fire ganger før jeg sklir på is en morgen og beslutter at det nok var litt tidlig for sykkel enda. Vi ser den første hestehoven. På nært hold viser det seg å bare være en bruskork.

Mai regner bort. Jeg angrer på at jeg aldri fikk ut fingeren og bestilte den turen til syden. Været er dessuten så dårlig at jeg ikke orker å sykle til jobb. Vi benytter fridagene til å gå turorientering. Det er svært vått i skogen, og vi kommer hjem med gjørme til midt på låret. Barna har også gjørme i ørene, nesa og håret.

Juni kommer og går uten at jeg klarte å få arrangert den årlige grillfesten i år heller. Jeg sykler til jobb tre ganger. Alle gangen blir jeg overrasket av et skybrudd på vei hjem.

Juli er det endelig tid for ferie. Vi feirer 10 års bryllupsdag. Mannen overrasker meg med en kjærestetur til Roma i anledning dagen. Jeg snubler og vrikker foten i spansketrappen. Blir sittende på hotellrommet resten av oppholdet.

August fortsetter med ferie. Vi er travelt opptatt med fjelltur, badeland, dyrepark og sykkelturer. Barna har begynt å gå hverandre på nervene og slåss hvert femte minutt. Når ferien er ferdig er vi utslitt og gleder oss til å komme tilbake på jobb. Turboprinsen begynner på skolen.

Septembers høydepunkt er reverock. Barna har gledet seg helt siden forrige gang. Teltet viser seg å ikke være vanntett med de mengdene som kommer denne natten. Alle fire kryper sammen under en søplesekk og drikker ca 10 liter kakao. Etter to timer er vi trøtte, kalde og sure, og vi drar hjem etter den første sangen. Jeg blir forkjølet etterpå og får ikke trent resten av måneden.

I oktober får skoleruta for første gang bestemme at vi har høstferie. Jeg finner ut at det er blitt for kaldt til å sykle til jobben. Men med henting både på SFO og barnehage rekker jeg ikke trening. På en måned spiser vi ferdigpizza 12 ganger, spagetti 9 ganger, pølse 8 ganger og fisk 1 gang. Den siste dagen er det halloween; vi knasker og kneper og dropper middag.

November blir kald og snørik. Vi rakk ikke å få plantet epletre og plommetre før frosten kom i år heller. Lysene som skulle vært hengt opp ute før snøen kom ligger fremdeles innerst i kottet bak julepynten. Jeg skriver endelig boka 1001 (dårlige) grunner til å skulke treninga. Å skriver bok er grunn nr 998.

Desember er som vanlig hektisk. Vi lager 7 slag og gjør de andre oppgavene i julekveldsvisa. Jeg rekker selvfølgelig ikke trening i denne måneden. Julekortene er ferdige lillejuleaften. Pepperkakehuset kollapser senere samme kveld. Jeg lager nyttårsforsett om at neste år, da skal glasset være halvfullt istedenfor halvtomt. Og dessuten skal jeg trene mer i 2014.

Abelone

 

2 comments

    1. Overrasket med tur er tvilsomt. Jeg er en planlegger, sommeren er booket lenger før den tid 😃 Bryllupsdag i juli er forøvrig veldig upraktisk. Finne barnevakt midt i fellesferien liksom… Men jeg tror det blir et ganske godt år likevel.

      Lik

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

