Forbudt vann

20130105-105717.jpg

Hvorfor tror politikere alltid at forbud er løsningen? Som den saken hvor en by i USA vil forby flaskevann for å redusere plastsøppelet. Forby flaskevann, men brus skal fortsatt være lovlig… (skjønn det den som kan). Jeg ser flere løsninger på problemet som ikke involverer forbud. Muligens dyrere enn et forbud vil være, men vi skulle redde verden her, ikke være smålige.

Den første og enkleste løsningen er en bedre panteordning. Lever inn vannflaska, få en ny gratis. Leverandørene ville ikke være interessert i det? Jeg sa ikke at de ikke skulle få betalt… Det offentlige ville måtte være med på å finansiere panteordningen. Kvantumet ville økt, innkjøpsprisen ville bli lavere. Tror amerikanerne er like glade som oss nordmenn i gratis ting. Klart det blir større kvanta.

Nå var jo vannkvaliteten på springvannet godt, så det offentlige ville nok ikke vært med på den ordningen. Men hva med å lage et påbud istedenfor forbud? Et påbud for at flere utsalgssteder skal ha en kran med vann tilgjengelig. Jeg sier utsalgssteder fordi alt som er på åpen gate blir griset ned. Jeg har ikke lyst på vann fra en vask hvor noen akkurat tisset! Ideelt sett kunne det vært offentlige drikkestasjoner på lik linje som offentlige toalett, men vi vet alle hvordan de ofte ser ut. Utsalgsstedet kan selge vannnflasker som kan fylles på. Kan nesten blir som kaffeavtalen; vannavtalen. Muligheten for mersalg er stor akkurat som bensinstasjonene har med kaffeavtalen.

Jeg tenkte også på alternativer med at det offentlige delte ut drikkeflasker for å øke bevisstheten rundt problemet. Men de fleste av oss har en (favoritt) drikkeflaske allerede, så det vil fort bli mer søppel av det. Problemet er hvordan man skal få fylt opp. Man kan ta med hjemmefra selvsagt. Jeg foretrekker kaldt vann, og det blir litt styr med isbiter for å holde det kaldt (dugg i veska er heller ikke så gøy). Dermed er det ikke alltid at jeg tar med hjemmefra. Selv om dette er riktigst både for miljø og lommebok. Og ikke alle steder er det mulig å få skikkelig godt, kaldt vann i vasken heller. Er også mulig at jeg er i overkant sær, men jeg er ikke særlig glad i å fylle drikkeflaska mi på do.

Da jeg var i Ghana for noen år siden kjøpte vi drikkevann fra pose. I enkelte områder kjøpte også de innfødte poser med vann. Disse fylte jeg vanligvis over på flaske etterpå, men det var mest fordi 1/2 liter med vann på en gang kan bli i overkant for meg. Ser for meg at dette gir mindre søppel enn flasker. Ikke var det spesielt dyrt heller.

Midt i forbudet tror jeg også de må ha glemt turistene. (Kanskje de ikke har noen der?) Litt avhengig av hvor de kommer fra selvsagt, men ofte har turister en annen bakterieflora og kan ikke drikke springvannet. Av og til har jeg følt at jeg har betalt en formue i vann, men jeg har aldri opplevd at det er umulig å få tak i vann. Nei, forresten, en turistghetto på Cuba hvor butikken bare var åpen litt av og til og ikke med annonserte tider. Oppe i fjellene der var det litt vanskelig å få tak i vann. Men om jeg hadde reist til USA, og ikke fått kjøpt vann på turen, det ville jeg synes var merkelig. Forskjellen på USA og Cuba er at jeg sannsynligvis kan drikke vannet på førstnevnte sted (i alle fall dersom det har stått en stund i kjøleskap for å få ut tungmetaller).

Dette minner meg på at jeg ikke har drukket nok vann i dag. Jeg går og fyller opp flaska mi nå.

Abelone

3 comments

  1. Det var mange vanntanker!

    En god idé å jobbe for mer vanndrikking enn brusdrikking, som du sier ved å fokusere på gratis påfyll.

    Tenker jeg deler denne på Facebook-siden min.

    Lik

    1. Er ikke egentlig veldig opptatt av å drikke vann. Drikker alt for lite av det selv, tar gjerne saft istedenfor. Men om jeg kan få godt, kaldt vann, så er det ganske godt.

      Jeg har tro på å gjøre det enkelt (og rimelig) for folk. Da vil man velge gode alternativer. Kollektiv f.eks. dersom man har mange avganger og lav pris vil flere benytte det. Det samme med kildesortering. Har hørt om folk som vasker plasten i oppvaskmaskina før levering. Det blir i overkant for folk flest, da går heller alt i restavfallet. Mulig man kan forvente «såpass» av folk, men alle «såpass» blir til sammen mye, og det kan det bli overveldende. Gjør det enkelt, så vil mange gjøre det.

      Lik

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

