Hvordan monterer du pepperkakehuset?

20121221-153307.jpgMed mye banning, litt utskjelling og muligens brannsår.

I mange år har jeg og bestevenninna mi hatt tradisjon for å lage pepperkakehus. Ja, faktisk i over 30 år.

4 år*: Baking av pepperkakehus, eller gård som vi lager, er en familieaktivitet og allerede en lang tradisjon. Vi skjærer og pynter og koser oss. Jeg er trolig ikke særlig flink til å skjære ut etter malen enda, men jeg får prøve meg og er med. Monteringen foregår på kvelden etter at storebroren min og jeg har lagt oss. Å komme ned dagen etter og se pepperkakegården ferdig er fantastisk. Nesten magisk. Min bestevenninne og jeg ble venner dette året. Jeg kan ikke si sikkert om hun var med dette året, men jeg ser det ikke som usannsynlig.

9 år: litt stødigere på hånden. Storebror er ikke lenger like interessert i å være med, men kommer gjerne innom til pynting. Og til høste/knusefesten etter jul. På utedoen skal det være en seigmann på innsiden. Det er en viktig detalj som har vært med hele tiden.

14 år: Nå er det stort sett ei venninne og jeg som holder på. Deig blir bestilt av mamma, men vi skjærer ut selv. Har blitt mer bevisst at husene er noe skjeve i forhold til hva mange andre lager. Men vi har funnet en forfallen gård, nærmest en ruin, som vi påstår er modell. Tradisjonen har blitt lang og god. Julemusikk i bakgrunnen, E.C.Dahls julebrus å drikke. Pepperkakehus å lage. Mor og far monterer fremdeles. For første gang har de klart det uten å brenne seg. Det eneste året forøvrig.

19 år: «HVA? Kjøpte du godteri for 200 kroner??? Jeg tror du er gær’n!» sier pappa. Farten er høy, stekeplatene bæres ut på trappa for raskere avkjøling. Pyntingen har blitt mer komplisert. Hver vegg har en egen historie. Dessverre er det ikke så mange som spør om historien. Mor ukependler, og jeg må være med på monteringen. Det var mer sjarmerende å komme ned til ferdig montert hus.

24 år: Jeg har blitt samboer, ukependler og reiser fremdeles hjem til jul. Samboeren har fremdeles ikke fått lov til å bli en del av tradisjonen vår. Vi sliter litt med å holde tradisjonen ved like gjennom studietiden. Ved et tilfelle har det blitt baking på lillejuleaften. Andre ganger har det ikke blitt noe av pga jobb. Men vi prøver.

29 år: Vi har hatt noen år hvor vi ikke har fått bakt pepperkakehus. I flere år har vi ikke vært i samme by like før jul. Vi savner samværet, men føler oss egentlig litt store til å fortsette tradisjonen.

33 år: Vi har tatt opp igjen bakingen. Jeg har blitt mamma, og vi føler at vi har en god unnskyldning. Skjønt, med egenproduserte maler har det blitt så sent at turboprisen ikke har fått vært med på pyntingen. Vi har det uansett koselig. De siste årene har vi laget tog, modell av huset vårt med et påbygg vi drømmer om og mummihuset. Vi har montert med hvitt sukker, brunt sukker (lukter ille og brenner like godt på huden) og melis med sitronsyre (det ble et vinterhus for å si det sånn). Felles for dem alle er at de er skjeve. Modellen av huset vårt kollapset forøvrig på nyttårsaften. Vi velger å flytte og feirer dette året jul i nytt hus. Tradisjonen er ellers som før; julemusikk i bakgrunnen, E.C.Dahls julebrus å drikke (og det er ikke lett å få tak i her nede). Den største forskjellen fra før og nå er at vi nå må montere selv.

34 år: Igjen er vi i hver vår by. I år får barna være med på både baking og pynting. Turboprisen har blitt 4 år, og er litt ustø på hånda. Den riktige julebrusen har jeg ikke fått tak i. Jeg forsøkte å montere med melis, men etter flere velt, mange stygge ord og brukne vegger blir det knekk likevel. Men ingen brannsår. Nå håper jeg bare at husene står til jul. For det ser ut til å bli jul likevel. Muligens med tradisjonen også for den neste generasjonen.

20121221-153315.jpg

Med mye knekk kom huset seg opp i stående stilling. Vi håper det holder seg slik til over jul.

Abelone

*OK, jeg husker ikke pepperkakebakingen da jeg var 4 år, så det er litt kunsterisk frihet både dette året og de andre årene i historien.

5 comments

    1. Brukte det i fjor, og funket fint da. Riktignok med en brusflaske inni mummihuset for å støtte det. Da jeg prøvde i år falt delene og knakk lenge før det stivnet. Kan det ha en sammenheng med at melisen har gått ut på dato? Har peppermyntekonfekt i kjøleskapet som er ca samme oppskrift som fremdeles ikke er helt stivt. Skikkelig snodig. Har ikke opplevd at melis ikke har stivnet før.

      1. Melis går vel ikke ut på dato? Det er jo bare sukker. 🙂
        Melisglasur med eggehvite må være svært tykk og seig når den skal brukes til å «lime» pepperkakehus. Tar litt til før det tørker/limer delene, men da er det også knallhardt. Tror det tar et par minutter pr del før «melis-limet» er helt hardt, så her må en ha god tid og to ekstra hender. 🙂

      2. Hmm… Kanskje den bare ikke var tykk nok da. Er ikke akkurat kjent for min tålmodighet i sånne situasjoner heller… Men jeg unngikk faktisk å brenne meg i år, så ikke så ille likevel. Får gi melis en ny sjanse neste år.

        God jul til deg og dine også. Håpet dere får en fortreffelig jul med masse pakker og mye snø.

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

