Med et snev av bestemor

20121210-192539.jpg
Bestemora min brukte å bake Edvardssnipper. Jeg brukte å spise mange edvardsnipper når jeg var på besøk. Hun bakte mange kaker, men det var alltid favoritten min. Jeg sørget aldri for å få oppskriften. I ettertid har prøvd å Google det, men har ikke funnet noen oppskrift. Men smaken minner veldig om kakemannoppskriften jeg har funnet. Den største forskjellen er vel at hun lagde snipper, eller romber som det jo egentlig er, istedenfor figurer. Så hver gang jeg spiser disse kakene tenker jeg på bestemor og hennes edvardsnipper. Og minigrisen jeg en gang hadde som var tullete etter edvardsnipper.

Nå har vi har laget oss en ny førjulstradisjon. De siste tre årene har vi invitert andre barn, gjerne fra nabolaget, til baking av hvite, myke kakemenn. Det er så greit at denne deigen ikke skal kjevles så tynn, så det er fort gjort å bake ut en stor porsjon (eller fler). Det er like kjekt hvert år.

Hun er med meg på disse bakedagene. Min trinne bestemor med den lange fletta som alltid var satt opp i en topp. Hun som alltid var så ivrig etter å servere oss andre at hun knapt fikk tid til å spise selv. Hun som nødet oss til å ta mer mens vi fremdeles hadde kake igjen. Jeg er sikker på at hun ville smilt av oldebarna som også elsker disse kakene. Eplet faller ikke så langt fra stammen.

Abelone

4 comments

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

