Du grønne glitrende

Det er en fryktelig tradisjon som nå griper om seg. Noen drar grantrær inn i stuen og dekorerer dem. Det er glitter og lyst og til og med en stjerne i toppen. Og så går de rundt treet mens de synger. En ukristelig tradisjon. Hedensk!

Det sa de sikkert, mange av folkene i 1840-årene da juletrefester kom til Norge. Omtrent som en del av oss sier om halloween i dag (dvs i oktober, ikke nå i november). Ja, også snakket de sikkert riksmål. Det er i alle fall det bildet jeg har i hodet mitt. Menn som så ut omtrent som Ibsen og tordnet mot denne skikken. Jeg har tidligere skrevet om at jeg er lei for at julebukken forsvinner, men en annen tradisjon som også er på vei ut er juletrefester.

Jeg vet ikke om det er fordi bedrifter skal spare penger, vi ikke har tid, om vi er for slitne av julen når januar kommer eller om vi bare er lei av konseptet. Men jeg minnes juletrefester fra min barndom med glede, og synes det er synd at også den tradisjonen ser ut til å forsvinne. Hverken jobben min eller pappa’n sin jobb har juletrefest, og den tidligere barnehagen arrangerte det ikke. Den åpne juletrefesten i romjula som jeg var vant til fra jeg var skolebarn var også borte da jeg lette etter den sist vi feiret jul hjemme hos foreldrene mine. Muligens er det denne dugnadsånden som vi stadig etterlyser som mangler. Det må stort sett stå noen ildsjelder bak et hvert arrangement. Det er lett å vise støtte ved å trykke «like», men kanskje ikke like lett når man må gjøre noe aktivt?

I januar skal vi på vår første juletrefest. Hva jeg gjør? Er med å arrangere selvsagt…

Abelone

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

