Sjokoladepålegg

«17271 norske 6-åringer spiser sjokoladepålegg til frokost!» påstår melk.no i en reklame for frokostkalkulatoren sin. Og den påstanden kommer utfra de testene folk har gjort. Tallet høres jo veldig stort ut.

Statistisksentralbyrå sier det er 424 921 barn i alderen 6-12 år (januar 2012) i Norge. Antallet pr årskull kan selvsagt variere, men et snitt blir da 60 703. Sjekker man antall elever pr årstrinn, så er tallet 59 997 i 1.klasse (oktober 2011). Sier vi 60 000 for å få et pent rundt tall, så tilsvarer det sånn ca 28,8% av alle 6-åringer. Selv synes jeg det høres ganske lavt ut. Jeg vil trodd at de fleste 6-åringer spiser sjokoladepålegg innimellom. For testen sier ikke noe om er hvor mange som spiser dette til frokost hver dag. For det er ikke et alternativ du kan velge i testen, om det er hver dag, på fast basis eller bare sporadisk. Hos oss serveres sjokoladepålegg bare i helgene (ok da, det hender at de kommer på ukedager også, men det er sjelden), men det er ikke hver helg de kommer på at de vil ha det. Jeg tipper at veldig mange av de 17 271 barna spiser sjokoladepålegg bare i helgene. Og av de som spiser det hver dag, så tipper jeg at foreldrene ikke har tatt testen. Muligens litt fordomsfullt av meg.

Jeg lurer på hva statistikken deres får ut av meg som har testet flere ulike alternativer. «1 norsk 34 år gammel kvinne spiser 7 frokoster»? Forresten, de spør ikke om nasjonalitet i testen heller. Statistikk kan brukes til så mangt, og ingen stoler vel på dette som grunnlag for «ekte» forskning. Meningen var kanskje å få overskrifter, og nå fikk de en til…

Abelone

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

