Googler du meg?

Er det jeg som er unormal? Jeg begynte å lure på det etter å ha sett «du er googla»«. Ble minnet på det igjen da Henriette Høyer skrev «førsteinntrykket er digitalt«.

Når man søker jobb kan jeg skjønne det. At man blir googlet altså. Din digitale profil bør likevel ha begrenset nytteverdi for en potensiell arbeidsgiver. Veldig ofte er det den private personen som er tilstede og uttaler seg på nett. Hva forteller de ulike profilene om meg og jobben jeg eventuelt kunne gjort?

I privat sammenheng er det heldigvis ikke Google som gir førsteinntrykket. Vi må i alle fall møte noen før vi googler dem. Eller? Og bruker man å google nye bekjente? Jeg gjør vanligvis ikke det. Jeg har ikke googlet familien min (dvs mannen min og jeg googlet oss selv etter å ha sett dokumentaren), vennene mine eller folk jeg har møtt. Er det noe man bør gjøre? Hva om man finner noe man ikke liker? Skal man da overse det eller kommentere det? Er det stuerent å fortelle noen at man har googlet dem? Jeg tror jeg hadde blitt litt forundret dersom noen fortalte meg at de hadde googlet meg. Og så lurt på om de fant noe spennende. For det kan jo være at man finner feil person når man googler noen (Nei, jeg selger ikke selskapskjoler). Og hva da dersom man ikke får rettet opp i «misforståelsen»? Eller hvis noen kun dukker opp i skatte- og nummersøk, anser man da vedkommende for å være kjedelig? Må vi utforske hverandres nettverk for å vite om de er verdt å bli kjent med?

Jeg er jo med i flere Facebookgrupper, og det er klart jeg får et inntrykk av folk utfra hva de skriver der. Trolig hadde jeg fått det samme inntrykket av folk om de sa det samme på et foreldremøte. Likevel, så håper og tror at førsteinntrykket ikke er digitalt og at folk er åpne når de møter meg «irl».

Abelone

One comment

  1. A propos googling; En hel del har funnet bloggen min ved å søke på «stekt sei»….
    Nei, alvorlig talt: Jeg vet at en del arbeidsgivere googler folk de vurderer å ansette. Ikke for å finne snusk, men av pur nysgjerrighet – hvem er denne nye kollegaen vår?
    Om en da knytter feil info til feil person, kan jo faktisk jobben gå fløyten, – uten grunn.

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

