Anger

20121108-184830.jpg«Les! Du vil aldri angre!» står det på boka jeg leser for tiden. Det hørtes jo ut som god reklame sånn ved første øyekast. Men så begynner jeg å gruble. Har jeg noen sinne lest en bok jeg har angret på?

Jeg leser mye bøker. I mange forskjellige sjangre. Jeg lever meg inn i dem, og det et mange jeg sliter med å legge fra meg. De gir meg latter, tårer og refleksjoner. Det er i grunnen veldig få bøker jeg synes er dårlige. Det har gått mye i chick-litt de siste årene; lett underholdning som ikke krever stort av meg. Men selv med kiosklitteratur, så tror jeg ikke at jeg angrer på noe jeg har lest. Så vidt jeg kan huske er det bare tre bøker jeg aldri kom meg gjennom; «lasso rundt fru luna», «trist som faen» og «Kristin lavransdatter» (den siste sovnet jeg alltid etter tre sider. Har lest skoleversjonen da, det gikk greit). Men selv ikke de sidene jeg fikk lest i de bøkene angrer jeg på. At en bok ikke gir meg noe og sånn sett er bortkastet tid. Det kan nok skje, men å si jeg angrer på å ha lest den? Nei. Er det vanlig å angre på å ha lest en bok?

Når der gjelder boka jeg holder på å lese, Flaskepost fra P av Jussi Adler-Olsen, som jeg i skrivende stund er ca halvveis i, så er den spennende, men jeg tror jeg har kommet midt i en krimserie, for jeg sliter med persongalleriet og forhistoriene. Men jeg tror neppe jeg kommer til å angre på å lese den.

Abelone

12 comments

  1. Har også akkurat begynt å lese den boka, synes den er kjempebra. Har kjøpt de tre neste og gleder meg, selv om jeg vel blir å bruke tre år på dem. Lite tid til lesning i en hektisk hverdag. Fin blogg du har. Fant deg via Lammelår sin anbefaling..

    1. Dette er visstnok bok nr 3 av 4 (utgitt så langt) om avdeling Q (måtte jo google det i ettertid, syntes jeg manglet en del info). Rekkefølgen er visstnok «Kvinnen i buret», «Fasandreperne», «Flaskepost fra P» og «Journal 64», så om du har alle ville jeg nok lest dem i den rekkefølgen. Jeg kjøpte bare denne tilfeldig fordi jeg trengte litt å lese på toget. Det fine er at de to første i alle fall finnes som e-bok, så da tror jeg jammen jeg skal kjøpe dem også.

      Takk for ros om bloggen. Har sett at denne awarden har gitt meg en del flere treff. Faktisk så mye at jeg nesten får litt prestasjonsangst 🙂

  2. Har faktisk angret en gang, men bare den gangen. Det var en bok jeg fikk anbefalt på bokhandelen. Samfunskritisk hatprosa stod det på baksiden – det leste ikke jeg før etterpå.

    Den var SÅ vemmelig at jeg ikke orket å ha den i hylla en gang. Måtte ta den med på kafé og gå fra den.

    1. Samfunnskritisk hatprosa? Det var en ny sjanger for meg. Må innrømme at det ikke hørtes spesielt lystig ut, så kan skjønne deg der. Bøker skal gi meg energi, ikke ta den.

  3. Bøker er så mangfoldige. Enkelte er en nesten glad for å ha «kommet gjennom», mens andre er så godt skrevet at når jeg har lest siste side tar jeg meg i å savne hovedpersonen!
    På videregående gikk vi gjennom romanen «Et dukkehjem». Det var vel da det gikk ordentlig opp for meg at en historie kan fortelle mange andre historier.

    1. Tror jeg er som mange og sliter med bøker jeg blir tvunget gjennom. Var gjerne noen tynne lefser vi skulle lese på skolen, men det var utrolig hvor kjedelig jeg oppfattet dem. Sannsynligvis hadde jeg likt dem om jeg fikk velge selv. Det er mye bra der ute, så skolene kunne kanskje valgt noe litt moderne også? Det er fint å bevare kulturarven, men det er fint å bevare (evnt skape) leselysten også.

  4. Jeg har aldri angret på en bok jeg har lest, men rekkefølgen på lesingen er ikke alltid heldig. Du lurer kanskje på hva jeg mener med det?

    Vel, jeg pleier å ha en bunke bøker på vent og hvilken rekkefølge de leses i er ikke tilfeldig. Bøkene må gi meg noe og om jeg mistenker dem for å være for lette, må sørger jeg for at jeg leser noe «ordentlig» innimellom. Helst skal de bøkene med litt motstand utgjøre 80 % av lesermassen. Jeg blir utålmodig av bøker som har for mange ord og som haler ut handlingen blottet for refleksjoner.

    Har ellers samme erfaring som MandagsMor med å savne personene i en bok jeg har lest. Noen bøker er slik at jeg tenker på personene selv etter flere år. Og noen ganger vil jeg ikke at boka skal slutte og får lyst til å lese den en gang til med det samme.

    1. Jeg er imponert over lesevanene dine! 80% gir litt motstand. Jøss. Jeg har nok motsatt, mest enkel litteratur. Har i alle fall kommet et steg videre fra ukeblader som var det eneste jeg rakk å lese en periode.

      Jeg har også en del karakterer jeg savner. Det hender jeg er så oppslukt av å lese om dem at jeg har lyst til å skrive historien videre. Vi er nok ikke de eneste som har det sånn, for jeg leste en bok en gang jeg kunne sverge var om en person jeg hadde lest om før, men forfatteren var en annen. Husker ikke lenger hvilken bok det var, men vet jeg var i bokhylla og sjekket om det var samme forfatter. Også hender det at en forfatter på ta avskjed med en karakter tydeligvis sånn som mankell gjorde med wallander. Jeg angrer ikke på å ha lest boka, men jeg velger å se bort fra at han får alzheimer. Greit med fiktive karakterer da 😉

      1. Imponert, altså? Hehe..
        Jeg blir så utålmodig av bøker som bare er en samling ord og ikke noe mer. Av ukjente grunner havnet «Huset av støv og drømmer» på stuebordet mitt, men jeg holdt på å bli gal av teksten på omslaget! Fysjamei!

        Jeg vet ikke om det skal så veldig mye til før jeg opplever at en bok gir litt motstand, men det må altså røre ved meg på en eller annen måte, eller være et språk som tirrer litt eller som ligger i lag. Innimellom leser jeg light-bøker. Det er ikke alltid åpenbart hva slags bok jeg holder i hånda og jeg leser omtrent alle bøker ferdig, så det hender jeg leser «luftbøker» som jeg først trodde var «ordenlig» bøker.

        Kanskje du skulle prøve å skrive videre på en bok som slutter før du ønsker at den skal? Kunne være et artig prosjekt!

      2. Å fortsette boka blir nok et for stort prosjekt. Noveller er mer min sjanger. Litt mer overkommelig når det ikke skal så mange sider til. Men et morsomt prosjekt kunne det nok vært.

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

