Vintertid

Så var det tid for å stille klokka igjen. Skjønt klokka i entall? De fleste av oss er omgitt av klokker. I dagsvis går vi rundt og oppdager klokker som ikke er stilt etterpå. OK, muligens er det bare hos kaostrollet at det er sånn. Heldigvis stiller i alle fall pc og mobil seg selv, så har jeg i alle fall et par klokker som er riktige.

Verre er det med den indre klokka. Hvordan skal vi få stilt den? Hører noen si at det er greit nok å stille klokka på vinteren, da får vi i alle fall sove litt lenger. Sove lenger, pøh. Hos oss starter dagen ca 6. Vi skulle gjerne sett at de holdt seg i senga til halv sju i alle fall, men det sliter vi ofte litt med. Så du kan tro jeg gleder meg til dagen starter kl 5… Vi bruker dag- og nattlampe, men for øyeblikket har vi ikke veldig suksess med den.

Morgenstund har gull i munn (eller var det «er tull i grunn»?)

Sommertid ble tatt i bruk under første verdenskrig for å utnytte dagslyset. Energisparing var altså bakgrunnen i gamle dager. I dag er ikke det like aktuelt. Eller? Joda, lange, lyse sommerkvelder er fint det. Men jeg synes det er mye styr for lite gevinst.

På lørdag står solen opp 8.25 her jeg bor. Den går ned igjen 17.33. Samme tidspunkt for soloppgang kommer igjen 20.november, altså bare 23 dager senere. Men da har til gjengjeld dagen blitt to timer kortere i andre enden (sola går ned 15.37 den dagen). På samme måte til våren; lørdag 30/3-13 (som er neste gang for stilling av klokken) står sola opp 5.42. 20 dager senere, 19.april, står den opp på samme tid. Solnedgang har samtidig flyttet seg i underkant av 2 timer (fra 18:57 til kl 20.46). Føles ikke som om vi tjener så mye liksom. Ja, noen går til og med så langt som at si at det er helsefarlig!

Er det ikke snart på tide å slutt med sommertid og vintertid? Noen land, f.eks. Russland har jo gått bort fra sommertid nå, hvorfor ikke følge deres eksempel? EU har bestemt når sommertiden er. De kan vel bestemme at vi slutter med det også? Kan vi ikke benytte anledningen nå som de skal hente Nobels fredspris til å ta opp det? Helst burde det ha vært et kriterium for det er ganske mange sure folk rundt når klokkene stilles. OK, så er det kanskje en liten sak når Europa sliter med økonomien (Var det for å bidra med litt penger at EU fikk prisen tro?). Men det ville utgjort mye for mange. Foreløpig har jeg bare funnet danske grupper som jobber for avskaffing av sommertid på facebook. Men kommer det en norsk en, så melder jeg meg gjerne inn!

Abelone

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

