Backup på 1, 2, 3

Tar du bilder? Tenkte meg det. Har du noen gang mistet noen fordi harddisken gikk i stykker? Tenkte meg det også. Denne uka har jeg hørt om ikke mindre enn tre tilfeller hvor harddisken har gått i stykker og data er tapt. Dette måtte jo bare bli en post om backup da! Det er skikkelig kjipt å miste ting, særlig bilder. Been there, done that – man lærer på den harde måten. Også er det så unødvendig. For det er ikke komplisert å ta sikkerhetskopi! Jeg liker ikke uttrykket «så enkelt at selv mor kan klare det», men mor kan definitivt klare det. Tror til og med at de fleste bestemødre kan klare det.

1. Last ned puresync. Den er gratis for personlig bruk. (Selvsagt kan du bruke andre programmer, men denne er min favoritt. Den er enkel å bruke)
2. Koble til en ekstern disk eller nettverksdisk. En usb-harddisk på 500GB koster rundt omkring 550 kr.
3. Sett opp synkronisering. Eksempel på oppsett av synkronisering. Det går kort forklart ut på at du forteller at det som er på datamaskinen skal kopieres til den andre disken og hvor ofte det skal gjøres. Jeg anbefaler ikke å synkronisere begge veier, det kan gi uheldige resultater (f.eks. å bruke noen timer på å rydde og få kopiert alt tilbake igjen).
4. Gjenta til du har nok backuper. Oppbevar minst en et annet sted (f.eks jobb) i tilfelle brann eller innbrudd.

Hos oss har vi en nettverksdisk som kopierer alt av bilder og musikk 1 gang i uka. Når jeg har tømt kameraet kjører jeg i tillegg en manuell kopi. I tillegg har jeg en disk på jobb. Denne tar jeg med hjem ca 1 gang i måneden. Hver gang denne blir plugget i maskina, kopieres de nye bildene over, og jeg tar den med tilbake dagen etter. Tar gjerne en ekstra runde før ferier slik at jeg er 100% sikker på at jeg har alle bildene. Så enkelt og billig er «forsikringen».

Abelone

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

