Bokhylla

20121015-184738.jpg

Med flere poster om e-bøker (jeg er i skyenke leseapper og tambar er troll) er det mulig at jeg er litt over middels interessert i temaet. Det er også mulig at omtalen jeg allerede har hørt gjør at jeg er negativt innstilt i utgangspunktet. Men de norske e-bokappene begynner jo å bli bra.

Jeg leste mye bøker før jeg fikk barn. Men etter det følte jeg at jeg ikke lenger hadde tid. Inntil jeg kjøpte ipaden og begynte å lese digitalt. Det er mange 5-minutter her og der. Og når boka er på telefonen også, så har jeg den alltid med meg. En kort busstur, ei venninne som har blitt forsinket, ikke noe problem, jeg har bok. Skjønte at jeg hadde blitt veldig vant til digitale bøker dem kvelden jeg la meg med en vanlig bok og slukket lyset – det ble mørkt gitt.

Men med denne interessen ble jeg glad da jeg hørte om nasjonalbibliotekets digitaliseringsprosjekt. Per i dag er det 114 511 bøker i fulltekst på nett. Målet er 250 000 i løpet av 5 år. Det høres jo bra ut. Kjempebra at norske bøker blir tilgjengelig. Og gratis. Det er bare det at disse kun er tilgjengelig via nett. Joda, de fleste har trådløse nett hjemme i dag, så for mange er kanskje det en grei nok løsning?

Jeg synes det blir et problem når du ikke kan lese en bok offline. Nettsiden vil heller ikke kunne huske hvor du var forrige gang. Selv ikke som registrert bruker kunne jeg finne noen mulighet for å legge inn et bokmerke. I seg selv fungerer boka greit nok, ikke bra, bare greit nok, på iPad. Fullskjermsvisning ble ikke akkurat full skjerm. Zooming med tekststørrelse ble heller ikke noen suksess på iPad. Men det et mulig å lese det på nettsiden.

På iPhone derimot fungerer det ikke. Der skallerer ikke siden riktig, så jeg får ikke en gang lov til å trykke på ok-knappen for å begynne å lese boka. Der røyk de 5-minuttene mine (skjønt store deler av dem røyk vel på å finne fram boka igjen – hvis ikke jeg da reserverer en side i safari til den da. På iPaden vel og merke). Navigering fram til boka skal åpnes er mulig, men litt vanskelig.

Et søk etter en bok gav også et morsomt resultat. Søkeordet blir nemlig markert i teksten. Så et søk etter Elling gjorde at alle forekomster av det i en bok ble markert (var forresten ikke denne Elling jeg egentlig søkte etter).

Det finnes også 13055 bøker som er nedlastbare som PDF. En link til disse fra informasjonen hadde kanskje vært naturlig? Et søk etter PDF gav en del (gamle) databøker (hvem er egentlig interessert i å lære om Office 2000?), men ikke noe fornuftig svar.

Så egentlig er dette bare bokskya enda en gang. Riktignok gratis og med et godt utvalg norske bøker. Men det er tydelig at det er beregnet at folk skal sitte på en pc å lese. Men hvor mange gjør det egentlig?

«Å, pelle og proffen» utbrøt jeg nostalgisk da en i den serien dukket opp. Og dersom jeg kommer til å bruke bokhylla, så vil det bli den eneste grunnen; en tur til gamle kjenninger i bøker som forlengst er kastet eller gitt bort.

Abelone

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

