Sjørøverkake

Søkestatistikken hit forteller meg at sjørøverkake er populært. Her er den opprinnelige posten min om sjørøverskute. Men dersom du leter etter skutekake, så tipper jeg at du også er på jakt etter malen. Det var i alle fall jeg den gang jeg lette etter det samme. Derfor gir jeg deg en mal og håper den er forståelig.

Noen vil fortelle deg at du skal skjære kaka i tre. Min form er litt mindre, så jeg har bare delt i to. Men om du har stor form, blir det da en del til like bred som A og B som kan brukes som en ekstra kake. Det er bare snakk om hvor bred skuta skal være.

Del A er altså den første du legger på fatet. Deretter legger du del B oppå med den rette ende oppå hverandre (spissen skal stikke fram, den skal du senere skjære pent til). Så legger du del C bakerst på kaka som styrhus og bruker del D og E som øverste nivå på spissen. Når alle delene er på kaka kan du skjære til spissen slik at den blir jevn. Ha glasur (evnt fyll) mellom alle delene og dekk hele kaka etterpå.

En enkel glasur er:
115 g smør
255 g melis
1,25 ss kakao
1,5 ts vaniljesukker
1 ss varm espressokaffe (eller 1/2 ts pulverkafe oppløst i 1 ss varmt vann). Barn er ofte ikke så glade i kaffesmak, så denne kan erstattes med vann.
Smelt smør i en liten kjele. Til sett kaffe, bland med melis, kakao og vaniljesukker. Rør til det blir jevnt. (En stund siden jeg laget den sist, så muligens må du ha dobbel posjon for å dekke kaka).

Her er enda et par bilder til inspirasjon (det er helt naturlig at det er rotete på kjøkkenbenken når man steller istand til bursdag!)

Legg merke til den døde piraten laget av bursdagsbarnet selv

Marsipan som pynt var en god ide, men funket dårlig, Muligens er det lettere med sukkerpasta? Papir fungerer i alle fall godt!

Ha en fin bursdagsfeiring.

Abelone

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

