Kveldsmaten er servert

20121002-222739.jpg

Føler meg som en skikkelig husmor her jeg har bakt brød. I et nytt og bedre liv skal jeg begynne å bake brød oftere, billigere, sunnere og mye bedre enn fra butikken.

Oppskriften fant jeg på nettet for et par år siden, men husker ikke lenger hvor. Oppskriften gir 4 brød.

Minst 1 kg hvetemel (mer hvetemel gir luftigere brød)
1 kg div mel, havregryn og frø (kun fantasien setter grenser. Totalt 2 kg mel og frø)
1,5 l vann
En god dæsj olje
2 pk gjær
1ts salt
Krydder etter smak (karve er feks godt i brød)

Hev 45-60 min. Elt og legg i brødformer. Etterhev 30 min. Stek midt i ovnen ved 225* 25-30 min, senk temperatur til 200* og flytt brødene til nederste rist i 25-30 min.

Usikker på om de er ferdig stekt? Snu brødet og vipp ut av forma. Bank forsiktig på undersiden av brødet. Dersom det gir en hul lyd (ingen hjemme) er brødet gjennomstekt.

Abelone

7 comments

    1. Ja, de holder greit i fryseren. Men som alltid når du fryser brød, del dem i to, det hindrer skorpa fra å løsne. Men brød er best nybakt da (kan det ha noe med lukta å gjøre tro?)

    1. Da jeg var liten bakte ofte faren min brød. Det var noe han brukte å si, trolig for å underholde meg. Men jeg har brukt det som en huskeregel senere for å sjekke om brødene er ferdige.

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

