Bursdagen hvor ingen kom

20120927-202454.jpgForeldremanualen fortalte i dag om bursdagen hvor ingen kom. Og det mangler ikke på tilbakemeldinger. Men jeg tror ikke noen av dem ville innrømme at de var av dem som ikke dukket opp uten å gi beskjed.

Det har vært fokus på å ikke utelate noen ved innbydelser (som om barn ikke snakker sammen på barnehagen). Men det må være en like vond følelse når ingen vil komme.

Vaner og uskrevne regler endres stadig. F.eks. sendte man alltid takkekort når man fikk en gave før i tiden. Nå går det gjerne på sms eller epost. Men fremdeles er det vel vanlig folkeskikk å svare? Skjønt ofte står det bare «si fra om du ikke kommer» i bursdagsinvitasjoner. Kanskje bør vi heller skrive S.U. (svar utbedes)? Og kanskje noen kunne skrevet en skikk og bruk i det moderne samfunnet? Den burde være obligatorisk lesing for alle.

Mange av kommentarene i saken var at enten måtte man gå i alle bursdagene eller ingen. Det tror jeg er lite realistisk. Det er ikke alltid det passer. Det har hendt at vi er bortreist eller har andre planer. Jeg har til og med latt turboprinsen velge en gang hvor det kolliderte med svømminga. Men jeg har så langt fått gitt beskjed.

Da vi hadde barnebursdag sist merket jeg at jeg ble litt urolig med hvor mange som egentlig kom siden jeg ikke hadde bedt om svar. Siden vi den gang kunne legge invitasjoner i hylla, så jeg jo også at noen ikke tok den med seg før like før. (Når jeg vet at barna var der flere dager, så undrer det meg litt. Er det et slags signal på at mitt barn er populært?)

Jeg opplevde også en gang at en bursdag ble utsatt fordi det var så få som kunne. Det hadde ikke noe med gutten å gjøre, men tror nok vi som foreldre fikk en liten støkk likevel og sørget for godt oppmøte neste gang.

Også har vi den «reglen» om alle eller ingen. Det er faktisk noen som ikke har råd til det. Verken å ha stort selskap eller å gå i en hel masse – særlig når det nå har blitt ganske vanlig med temabursdager. Skal man da nekte barnet bursdag hos bestevennen fordi man ikke har råd til alle bursdagene? Eller droppe selskap selv fordi man ikke kan invitere hele avdelingen?

Uansett tror jeg det er to viktige lærdommer å ta med seg fra denne saken:
1. Gi alltid beskjed om du ikke kan komme slik at man kan ordne plan B.
2. Ha et gavelager slik at man er klar til å stille opp på kort varsel uten å måtte ha med noe billig fra rema.

Abelone

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

