Pisk eller gulrot?

Vi mødre lærer at ros fungerer mye bedre enn kjeft. OK, det et kanskje ikke alltid vi husker det når 8 puslespill er slengt utover gulvet eller når poden hopper ut i veien når det kommer en bil. Men vi vet det, og det ligger der i bakhodet hele tiden. Når det er noe vi vil oppnå kan det være lettere å ty til straff enn til belønning. (Med belønning tenker jeg selvsagt på ros, ikke is og godteri, det ville jo være bestikkelser og politisk ukorrekt!) Vi mødre vet at barna våre liksom vokser litt når de får ros. Vi vet det virker.

Så hvorfor har ikke politikerne lært det enda? Jeg synes stort sett de prøver å oppnå noe ved å ta bort goder. Ta f.eks. saken om at det kan bli slutt på gratis jobbparkering .

Tvangen skal redusere biltrafikken og spare miljøet. (…) Vi ønsker å gi kommunene et verktøy til å planlegge en god byutvikling med mindre kø og bedre byluft, slik at flere kan reise kollektivt.

Jeg tror faktisk at mange ville reist kollektivt dersom det ble tilrettelagt. Men her «på landet» utenfor Oslo opplever mange fulle tog hver dag. Ståplass hjem er ikke særlig gøy. Pluss på tog som stadig er forsinket og høye priser, så vet du hvorfor folk velger bilen.

Ruter la også om sonene sine for en stund siden. Vi som tidligere var innenfor en sone havnet nå akkurat utenfor. Ja, grensa går faktisk akkurat på denne holdeplassen. Det betyr at en enkeltbillett fra jobb og hjem, en tur på ca 7,5km, nå koster 50 kroner. Å gå av en holdeplass før som er et hverdagstrimråd er ikke særlig aktuelt, det er nemlig en vei uten fortau og med høy fartsgrense. Antall gatelys er heller ikke å skryte av, så det er ikke alltid lett å bli sett – selv om jeg er nazi på å bruke refleks. Skulle jeg gått av slik at jeg kunne brukt sykkel- og gangstien, må jeg gå halve strekningen i motbakke. Og det koster meg ikke 50 kroner å ta bilen (og det er for en, vi jobber like ved hverandre, så samkjører vi sparer vi enda mer). Det gir meg dessuten frihet å kjøre siden jeg ikke er avhengig av ruta. Men nå roter jeg meg visst bort i «gode» unnskyldninger for å kjøre…

Jeg tror faktisk at flere hadde reist kollektivt dersom det hadde vært lagt til rette for det. Den dagen det er så mange avganger at du bare kan gå bort på holdeplassen, når reisetiden er bare bittelitt lenger enn med bil og når det er rimelig pris. DA kommer folk til å være veldig villige til å reise kollektivt. Men legg til rett for det først, så kan vi snakke avgifter!

Abelone

3 comments

  1. Gøy på «landet» gjelder ikke for offentlig transport. Vi er helt avhengig av bil. Her er ingen lokalbuss som går hvert ti-minutt. Ingen tog eller trikk. Buss til nærmeste by går et par ganger om dagen og det koster skjorta. Og skal hele familien avgårde blir det så dyrt at vi like godt kan holde oss hjemme.
    Derfor blir jeg forb… når politikerne forhøyer avgiftene på drivstoff og nybiler. Har de som vil ha ned bilbruken noensinne bodd utenfor byen??

    1. Det kan virke som om politikerne aldri har vært utenfor byen, nei. Jeg har en drøm om at politikerne blir tvunget til å bruke kollektivt to måneder i året – og den ene må være på vinteren. Da tror jeg det hadde blitt orden.

      Jeg er egentlig ganske fornøyd med kollektiv tilbudet hos oss. Men prisen er for høy og det er til dels dårlig korrespondanse når du må bytte tog og buss. Det er på et vis litt rart at busselskaper skal gå med overskudd som betales ut til eierne. Men ingen vil drive uten å få noe for det, er vel en del av privatiseringen det.

      Mener å ha hørt at et av de baltiske landene skulle begynne med gratis offentlig kommunikasjon nå. Blir spennende å se hvordan det blir.

  2. Og pendlerparkeringen burde være gratis!

    Per i dag er det altfor mange fordeler å kjøre bil, også for meg, jeg betaler ikke blodpris for å stå på vei til og fra jobb (om det i det hele tatt går ett tog som jeg attpåtil må ta buss/bane for å komme helt frem).

    Bussholdeplassen har ingen pendlerparkering, som faktisk kanskje kunne vært ett alternativ for meg. Så hei hei fra bilen!

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

