Du er googla

For noen dager siden (takk og pris for PVR, ser aldri noe «live» lenger) så jeg dokumentaren «du er googla». Den finnes også på nett-tv en stund til: NRK TV – Du er googla.

Først som sist, det er ikke noe ille i søkeresultatet om meg. Det verste var vel at geni.com påsto de kunne finne dødsattesten min – det kunne de heldigvis ikke likevel. En god påminnelse om å rydde opp etter seg på nettet dersom man er glad i å prøve tjenester slik som jeg er. Jeg har «kontroll» på søkeresultatet ettersom det er profiler som jeg selv har opprettet den finner.

Men dokumentaren gjorde at jeg igjen setter litt spørsmålstegn ved min egen nettidentitet. Burde jeg ha skrevet under fullt navn? Da ville jo innleggene mine kommet opp i søkeresultatet. Jeg er ikke vanskelig å finne, jeg har gitt nok opplysninger til det. Men så langt har ikke google koblet meg og bloggen.

Jeg har ingen umiddelbare planer om noe jobbskifte. Men vil det plage meg om en framtidig arbeidsgiver leste den? Egentlig ikke, jeg kan stå for alt jeg har skrevet. Dersom det er noe en fremtidig arbeidsgiver burde reagere på, så måtte det være nicket. Et kaostroll er kanskje ikke det du ønsker å ansette? Men bloggen er privat, den er i utgangspunktet ikke noe jeg som fagpersonen Abelone har lagt ut. Det er et klart skille mellom den private Abelone og arbeidstakere Abelone. Spør du sjefen min får du nok vite at jeg er ryddig. Det hele kommer tilbake til hvem jeg er på nettet. Også kan jeg jo snu det hele også da. Dersom en fremtidig arbeidsgiver ikke ser forskjellen mellom den private Abelone og arbeidstakeren Abelone, er det da et sted jeg ønsker å jobbe?

20120907-110736.jpg

Det er som regel ryddig på kontoret mitt altså!

Abelone

4 comments

  1. Hei *smile*
    Så gøy at du la igjen ett spor etter deg på nyssgjerrig innlegget mitt, for da fant jeg veien hit!

    Happy fredag og helg til deg 🙂
    Ikveld er vi buden på middag hos ett vennepar og jeg gleder meg. Middag med venner er så koselig!
    -smil&klem

  2. Ja, det er viktig å skille på «hattene» når en legger igjen spor på nettet, og hvis du legger igjen noe bør du stå inne for det. Også om 1 år, 10 år, … Alt vi skriver kan bli liggende på nettet i en «evighet», – tilgjengelig for alle. Noen arbeidsgivere googler sine ansatte eller folk de vurderer å ansette. Ikke nødvendigvis for å finne snusk, – men kanskje også av ren og skjær nysgjerrighet. Uansett om de klarer å skille mellom deg som privatperson og som ansatt vil deres syn på deg farges av det de vet.

    Jeg har vært ivrig nettbruker og blogger siden midten av nittitallet, men har aldri lagt ut noe jeg ikke kan stå inne for i dag også. Når jeg googler meg selv finner jeg til og med kommentarer fra for lengst nedlagte nettsider.
    Alle burde google seg selv av og til, om ikke annet så for å sjekke at ingen har misbrukt navnet deres – jfr. videoen du nevner.

    PS. Koselig at du la igjen et «Liker» på bloggen min, – blir så glad jeg da! 🙂 Ha en fin uke!

    1. Måtte legge igjen et liker, klarte ikke formulere et fornuftig svar sånn i farten. Du er flink som klarer å le bort søling! Jeg synes ikke det alltid er like lett når noen skal klare selv.

      Det er klart at synet på en person farges av hva man vet om vedkommende. Men jeg håper jo at folk flest er villige til å gi andre en sjanse og danne sitt eget inntrykk, det et jo synd om førsteinntrykket allerede er gjort før første arbeidsdag. Jeg vet jeg har blitt googlet før (mellom ansettelsen og jeg startet), men det var visst ikke særlig spennende lesning. 🙂 Jeg er ganske pratsom, så tror at de fleste rundt meg tar meg for den jeg er IRL, ikke på nettidentiteten min.

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

