Økonomitips nr 3

(Dersom du tror dette er en del av en tipsserie, må jeg skuffe deg. Det er bare at innlegget ble inspirert av tips nr 3 hos foreldremanualen. Ønsker du økonomitips kan du f.eks. kikke innom www.formuebygging.com).
En vanlig morgen i det kaotiske hjem:

20120903-113736.jpg

Har du sett solbrillene mine noe sted?

Kaostrollet: Har du sett solbrillene mine? (Løper fram og tilbake, løfter på ting, trekker alt ut av skuffene)
Mannen: Nei (Han har forlengst lært at her er det lurt å ligge lavt)
Kaostrollet: Men jeg la dem jo her, jeg husker at jeg la dem her! (Begynner å knurre litt).
Mannen: Hmm… Du har ikke lagt dem … (i skuffen/på badet/på soverommet/på vaskerommet – stryk det som ikke passer. )
Kaostrollet: Men de ligger jo ikke her. Du må ha flyttet dem! (Begynner å bli ganske så irritert).
Mannen: Hmmmm…Tror kanskje jeg så dem… (i skuffen/på badet/på soverommet/på vaskerommet – stryk det som ikke passer. )
Kaostrollet: Jeg må gå nå, jeg MÅ ha solbrillene mine! Jeg kan jo ikke sykle/kjøre bil (stryk det som ikke passer) uten solbriller!
(Kaostrollet knurrer, mann og barn har omtrent krøpet under kjøkkenbordet for å unngå flygende objekter mens mamma er på desperat jakt).
Kaostrollet: Der var de! Hvordan havnet de der tro? Stemmer det, var der jeg la dem fra meg i går, ja.

Scenen var faktisk så vanlig at det nesten hadde blitt en del av morgenritualet.

Foreldremanualen har denne løsningen:

Foreldremanualens tips #3. Ordning og reda

Det er utrolig hvor mye penger man sløser bort på å ha det rotete hjemme (jeg snakker av erfaring!). Hvem har vel ikke opplevd å bruke timesvis på å lete febrilsk etter en spesifikk dings, til slutt kapitulere og kjøpe en ny – for så å finne den igjen en uke etterpå… Hold orden på tingene, la alt få sin faste plass og informer familien om det nye systemet. Da vil man unngå disse irriterende ekstrakostnadene og forhåpentligvis slippe mange “Mamma/pappa hvor er..?” spørsmål.

Kaostrollets løsning:

20120903-113803.jpg

Kaostrollets løsning – kjøp mange nok!

Jeg kjøpte 3 par ekstra! De har egentlig fast plass, så det er stor sjanse for at i alle fall 1 par ligger der. (De kostet forresten 50 kr/stk på europris, så den helt store ekstrakostnaden var det ikke).

Abelone

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

