Bolle printer

Bolle skriveren har en enkel meny

Jeg innrømmer (igjen) at jeg er en hund etter gadgets. Ikke så lenge etter at jeg skrev innlegget endte jeg med å kjøpe en slik Bolle fotoskriver. Men holder den mål eller er dette nok en støvsamler?Installasjon er enkelt. QR-koden fikk jeg ikke til å virke, men det er ikke vanskelig å finne den i appstore. Og å skjønne programmet er også greit. Du kan velge mellom å ta et bilde, velge bilde eller lage bilder utfra maler. Litt få maler, så jeg skjønner ikke helt hvorfor de har giddet, ikke er det mulighet for å kjøpe flere heller. Trolig ville jeg brukt et annet program og lagret i kamerarullen uansett, så det er greit nok, synes bare det er litt snodig at de ikke prøver seg på mersalg der.Å velge et bilde er greit. Når jeg skal skrive ut flere bilder hadde jeg gjerne sett at den hadde husket hvor i rullen jeg skrev ut sist (altså for et minutt siden, ikke når det har gått lang tid), for har du som meg en kamerarull på over 2500 bilder (er kanskje jeg som burde få det ut og i riktig mappe istedenfor), så kan det ta tid å finne riktig bilde – i alle fall dersom det ikke er det siste bildet. På en annen side kan jeg ikke huske noen annen app som gjør det heller. Du kan også velge å skrive ut flere av det samme bildet på samme ark, men ettersom skriveren bare har valg postkortstørrelse, så ser jeg ikke helt når jeg skal gjøre det. Det måtte være for passbilder, men da ville jeg jo brukt passbildemalen deres. Kan være noen som er mer kunstnerisk enn meg, kanskje? Du har også mulighet for å dele bildet til facebook, twitter eller på e-post. Igjen, ikke her jeg ville gjort det, men det er en god tanke av dem å gi muligheten for deling. Og når det først er mulighet for deling hadde jeg gjerne sett at det var mulig å dele enda flere steder f.eks. dropbox og evernote.

Når du har valgt bilde er det bare å vente. Skriveren har bare en kasset med ark og farge, men den skriver ut hver farge for seg pluss et forseglingslag på toppen. Kvaliteten på selve bildet er derfor ganske bra. Det er oppløsninga som er problemet. Jeg har skrevet ut bilder som er tatt med tre forskjellige kameraer, fra speilrefleks til iPhone 4S, så oppløsningen på bildene burde være god nok. Likevel blir resultatet kortnete.

 

Skrevet ut med bolle, ganske kortnete resultat. Dette var nok den dårligste utskriften av de jeg har gjort så langt. Føler jeg er tilbake til polaroidkamera på 80-tallet.

Konklusjonen min er at bildene ikke blir spesielt gode, men om de er gode nok kommer jo an på hva de skal brukes til. Det var veldig greit å ha en fotoskriver i hus når jeg trengte bilder som skulle være med på barnehagen (en mindre kaotisk mamma ville jo selvsagt ha bestilt bildene fra fotobutikken i god tid, men siden jeg var på ferie helt fram til vi skulle begynne, så fikk jeg ikke gjort det). Utgangspunktet mitt var jo også at jeg ville ha noe lettvindt for å få bilder ut av telefonen litt oftere. Som en utskrift for å gi til unger som er på besøk eller henge opp et blinkskudd på kjøleskapsdøra er det godt nok. Noe å putte i glass og ramme? Nja, dersom ingen skal se veldig nøye på det så kanskje? Er det verdt 5 kroner pr bilde? Nei, i grunnen ikke. Har du tid til å vente på bildene fra fotobutikken, så er de bedre. Og likevel tror jeg at jeg kommer til å bruke den en del framover. Skal jeg bestille fra fotobutikken blir det gjerne til at jeg venter til jeg kan bestille ganske mange (forrige bestilling ligger fremdeles i en skuff og venter på å komme inn i album). Dette holder for å putte inn i et lite album som er ment for å prate med barna om de vi har opplevd eller deres helt egne pekebok.Abelone

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

