Hvem er jeg på nettet?

Jeg ble overrasket da jeg leste hvor mange som fikk kjeft av arbeidsgiver for sin bruk av sosiale medier. Undersøkelsen er riktignok fra Storbritannia, men vi kan vel anta at tilstanden er omtrent lik her? Så lenge man bruker sin private konto burde det ikke være noen tvil om at man uttaler seg som privatperson. Men uansett står jeg igjen og lurer på hva i alle dager de skriver? Er noen virkelig så dumme at de henger ut kolleger på Facebook? At de twittrer at sjefen er en idiot fordi man ikke fikk lønnsforhøyelse? At de legger ut lydopptak fra helpdesken? Jeg kan liksom ikke tro at folk er så korttenkte. Ikke fordi jeg nødvendigvis tror at en eventuel fremtidig arbeidsgiver er så fryktelig interessert i en statusoppdatering fra tre år tilbake. Men fordi jeg i min lille verden har tro på at de fleste mennesker er snille og følger kardemommeloven. Jeg har etterhvert skjønt at det er en del mennesker der ute som ikke er så snille. Men på samme måte som du ikke biter hånden som gir deg mat, så slenger du ikke dritt om arbeidsgiveren din (for de fleste av oss er den han som gir oss det daglige brød). For hva får du ut av det? Var du i dårlig humør da du la ut statusen din blir du trolig i enda dårligere humør når du har fått kjeft fra sjefen. Det må da være en tap-tap-situasjon.

(Om det skulle være noen tvil, denne bloggen er det privatpersonen Abelone som skriver. Jeg har som prinsipp at jeg unngår å skrive om jobben min selvom det innimellom kunne vært fristende. Jeg har mange hatter, dersom jeg skulle ønske å uttale meg under en av de andre hattene, vil jeg bruke de kanalene. Heldigvis er det ikke min jobb å uttale meg, vi har folk til slikt!)

Abelone

One comment

  1. Tilbaketråkk: Du er googla « Kaostroll

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

