Matpakkedebatten

De siste dagene har det vært en matpakkedebatt. Nå skal det være motemat. Og motematpakke er brødskiver i stjerneform, bentobokser og middagsrester. Men dette er det noen som mener er kvinnefiendtlig.

Jeg skjønner ikke helt problemet. Er det også kvinnefiendtlig å holde på med håndarbeid? Er det kvinnefiendtlig å kalle fancy muffins for cupcakes? Eller er det bare janteloven? Jeg mistenker det siste, det er mulig det er flere enn meg som lurer på åssen i alle dager de får maten til å holde seg på plass i matboksen???

Akkurat nå gleder jeg meg over at barnehagen serverer alle måltider. Jeg hadde ikke hatt noe imot om det også ble skolemat når det blir aktuelt om et år. Men det er nok bare en ønskedrøm, og dessuten en helt annen debatt.

20120823-205923.jpg

Fiskepakke med reker og blåskjell. Herlig til middag, kanskje ikke like lettvint i matpakka…

 

Abelone

2 comments

  1. Jeg tror det først blir et problem dersom en snakker og skriver om nister, eller – gud forby – tar bilder av maten! En kan komme til å gi andre (iallfall kvinner) dårlig samvittighet og elendig selvbilde!

    I dag er det publisert et innlegg på Aftenposten i nistedebatten:
    http://www.osloby.no/nyheter/Festmatpakke-hver-dag-6973290.html

    Jeg er også bortskjemt med servert mat i barnehagen, så nistemakeriet startet ved skolestart. Deilig befriende!

    Lik

    1. Takk for link! Det er godt vi er flere som ikke har kastet oss på bølgen.

      Vi har alle forskjellige talenter og interesser. Kanskje greit at vi aksepterer det uten dårlig samvittighet og lar de som ønsker å lage matboksfest gjøre det. Det er ikke få krav til den moderne mamma. Men en tradisjonell matpakke gjør nytten. Er selvsagt mulig at jeg skifter endrer mening når guttene kommer med ønsker om matboksene når de blir større. Nå er stort sett bare krav om yoghurt.

      Jeg er ikke særlig glad i matpakke selv. Men jeg tror ikke at det er fasongen på skivene som er avgjørende. Luksus er å kjøpe kantinemat som man ikke har laget selv…

      Lik

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

