Tid for å merke klær

20120808-134115.jpg

Det nærmer seg den tiden igjen. Den tiden alle foreldre gruer seg for. Eller kanskje oftest mødrene. Snart ferien over, og klær må merkes før skole og barnehage starter igjen. Men hva skal man bruke?

Jeg er nok som de fleste andre der, liker det ikke, men vet det må til. Har fått tilbakemelding fra barnehagen at de er ganske fornøyd med at klærne stort sett er merket. Jeg har et triks som gir meg litt mindre jobb da – bruk etternavn! Mens andre snakker om at klærne i beste fall er merket med navnet til storebroren som begynte på skolen for to år siden, så har jeg gjort jobben en gang for alle. Har ikke fått klager på det, barnehagen vet jo hva de heter til etternavn Vi er forøvrig av de få som ikke har mistet klær i barnehagen, i alle fall ikke noe av verdi. Håper at det har noe å gjøre med at klær er merket godt. Det er fort gjort at ansatte legger ting i feil hylle (og fedre har rykte på seg for å ikke kjenne igjen klær), er det merket er det lett å få det tilbake på riktig sted. Men merker jeg blir litt irritert når merkede klær plutselig er i glemmekassa

20120808-134218.jpgDen vanligste merkingen er nok strykelapper som lages f.eks. av merkalt og askeladden navnelapper.
Hva sier produsenten?
«Påstrykbare navnelapper egner seg for merking av alle typer klær og tekstiler som tåler strykejern. Merkelappene strykes enkelt og raskt på klærne for permanent merking. Merkelappene tåler 90 graders vask i maskin.»

Hva sier kaostrollet?
En plastikkbit som smeltes ned i klærne. De takler at det er litt stretch i stoffet. Du må fram med strykejern for å få festet dem. Fleece og ull kan bli litt stygge om man stryker det med full effekt. Stort sett går det greit å sette dem på vaskelappene. Lapper sitter godt, men jeg har sett at den av og til har løsnet i kanten av lappen. Denne kan være litt stiv, men det ser ikke ut til å ha plaget barna. Løsner de litt er det lett å stryke dem på igjen siden den bare skal smeltes på nytt. Merkingen er permanent, så om du arver klær er det lettest å feste nye lapper oppå de gamle.

Jeg har også fått tips om at man kan bruke rettetang for å feste slike lapper. Det funker om du bare skal feste en, har du en haug med klær er ikke det en metode jeg vil anbefale, det ble i alle fall for knotete for meg.

20120808-134428.jpgTaggit festepins med vavnebånd
Hva sier produsenten?
«Taggit festepins for navnebånd er praktiske festepins for vevde navnebånd. Like lettvint som du fester enhver pins til barnas klær, fester du nå navnebåndene. Enklere og hurtigere kan det ikke gjøres! Med Taggit fester du – 15 navnebånd på 15 minutter med hendene ! – Taggit irriterer ikke huden – Tåler 95 graders vask – Lettvint å fjerne når navnebåndene skal flyttes.»
Hva sier kaostrollet?
Første gang jeg skulle bruke dem slet jeg litt med å skjønne bruksanvisningen. Etter at jeg har skjønt hvordan det skal gjøres, går det greit, og har bare opplevd en gang at den har løsnet (men er villig til å ta på meg skylda for at den kanskje ikke var festet godt nok). Greie å fjerne, men du må ha nye taggits pins når du skal feste på nytt plagg. (Nå har ikke det vært særlig aktuelt for meg enda siden jeg bruker etternavn). Jeg synes nok disse båndene er finere enn plastmerkene, og veldig greie til ullsokker, så da bare får en hempe av navnebåndet.

20120808-134147.jpg
Navnestempel er et produkt fra merkalt. (gjør oppmerksom at dette ikke er riktig stempel, fant ikke det rette i farta).
Hva sier produsenten?
«Våre navnestempler er av høyeste kvalitet og tåler mange, mange vask samt slitasje. Navnestempel er egnet for merking av alle typer tekstiler (klær, håndklær, håndarbeider osv.). Du må likevel være oppmerksom på at svart stempel synes dårlig på helt mørke klær. På mørke klær anbefaler vi at du stempler på plaggets vaskeanvisning eller annen egnet sted.»

Hva sier kaostrollet?
Fikk umiddelbart høye forventninger til at dette var et lettvint produkt. Tenk å bare kunne stemple rett på alle klærne, ingen strykejern, ingen festepin! Høres det for godt ut til å være sant? For meg ble det det. De fleste klærne har farger (barn og hvitt går dårlig sammen, i alle fall mine barn), og på vaskelappen er det mye skrift. Du må ha en godt underlag når du stempler, ellers er det fort at du bare får med halve navnet. Å rette opp i et halvt navn er nesten umulig. Vet ikke hva produsenten mener med mange, mange vask, men har sett at skriften har forsvunnet, særlig når det er stemplet på vaskeanvisningen. Det er lettvint når du står på farten til å dra og oppdager at klærne som skal med ikke er merket. Har ikke blitt min favoritt, kanskje derfor jeg ikke fant stempelet da jeg skulle ta bilder til denne posten?

20120808-134315.jpg Er det enkle det beste? Merkepenn
Hva sier produsenten?
Med denne pennen merker du enkelt og greit regntøy, støvler, klær osv. Merkepennen er vannfast og fester godt på de fleste overflater.

Hva sier kaostrollet?
Den er lettvint, og sitter godt på klærne. Jeg er nok for mye perfeksjonist til å bruke den til hovedmerkinga, liker jo ikke å skrive stygt. Men de gangene jeg står på morgenen og oppdager umerkede klær er den grei. Da blir der stort sett et kjapt fornavn også merker jeg skikkelig senere.

Konklusjon? Jeg foretrekker påstrykbare navnelapper. De sitter godt og er enkle å feste. Når man kun merker med etternavn og telefonnummer gjør man jobben en gang for alle, disse lappene har i alle fall så langt holdt best for guttene mine.

Nylig oppdaget jeg at Askeladden har begynt med fargede klistrelapper til klærne. Lapper er selvsagt bestilt slik at jeg får testet det!

Abelone

2 comments

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

