Endelig norske e-bøker?

20120729-213249.jpg

Den siste tiden har det kommet flere norske e-bok leseapper, bl.a. bokklubbens og ark. Da bokskya ble lasert vendte jeg tommel ned. Er den norske e-bok satsingen endelig noe å juble for?

Bokklubbens app var den jeg prøvde først. Det tok en dag fra jeg kjøpte (vel, den var gratis) den første boka før den ble tilgjengelig i appen. Bare det er nok til å gjøre meg negativ, i disse dager er man vant til umiddelbar tilgang. Når den endelig kom inn, dukket også de andre bøkene fra bokskya opp. Det første jeg tenkte var at dette var «same shit, new wrapping» som bokskya. Fullt så ille er det ikke. Noen forbedringer har det kommet siden den gang da. Nå fungerer sveip for å bla. Og den husker faktisk hvor i boka jeg befinner meg (har ikke prøvd det mellom flere enheter, så kan ikke gå godt for det) Det er også lett å kjøpe nye bøker – noe som ble litt mer tungvint da apple begynte å ta 30% av inntekter gjennom apper.

Jeg har sans for at man kan legge bøker i mapper, men synes det er snodig at bokhylla må oppdateres hver gang jeg går inn for å få se mappene.

Strengt tatt er «appen» en snarvei som legges på hjemskjermen slik bokskya også var. Det skaper trøbbel når du er offline. Jeg ble gledelig overrasket over at den faktisk husket hvor jeg var i boka – helt til jeg skulle lese i flymodus. Plutselig var det tilbake til kapittel 1

Den har det meste av det jeg elsker i kindle. Fremdeles mangler muligheter for å markere tekst eller slå det opp i en ordbok. Butikken burde også hatt en egen «anbefalt for deg», kindle har hatt stort mersalg på meg der, og jeg har funnet forfattere jeg har kjøpt mange bøker av.

Den umiddelbare reaksjonen på ark sin leseapp var at også dette er et godt produkt. Har ikke prøvd denne heller på flere enheter, så kan ikke gå god for at det virker, men den husker hvor jeg er – også i flymodus. Sveip fungerer også her. Ordbokfunsjonen er noe lettvint. Tanken er god, men den takler ikke sammensatte ord. Bæreposen og høyrehånden får den feks ingen treff på. Du får ikke markert tekst utover å slå det opp i ordboka. Å kunne markere utdrag er en god ide som virker i kindle. Ark har heller ikke direkte tilgang til butikken gjennom appen.

Oppdatering 23.august: Ser at statistikken min at flere har søkt etter hvilken ordbok ark sin leseapp bruker. De samarbeider med Kunnskapsforlaget, så det er trolig ordnett.no den er koblet mot

Så er den norske e-bok satsingen endelig noe å juble for? Leserene fungerer greit nå. Men fremdeles koster norske e-bøker ganske mye. Det blir litt feil å sammenlikne det med en hardcover bok. Det burde koste mindre å produsere en e-bok enn en trykt bok, og jeg mener det burde komme leseren til gode. Forfatteren bør få sin inntekt, men noen må sitte igjen med en høyere fortjeneste når kostnaden går ned. Det et vanskelig å si om det tar marked fra de trykte bøkene. Mange velger å vente på paperbacken, kanskje er det de samme som kjøper e-bøker? Papirboka er ikke død, og det vil den ikke gjøre heller. For det er tilfeller hvor det er greit med papir. Jeg venter fremdeles litt med jubelen, men jeg tror nok at jeg kan la meg friste til å lese norske e-bøker endelig nå.

Abelone

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

