iPad i bilen

Før var jeg mye på forumet til kvinneguiden.no, nå er jeg bare innom litt innimellom. Så fant jeg denne tråden: Jeg lar barna spille på iPad, er det dumt? og måtte le litt for meg selv da jeg så dette svaret:

Screenshot: Kvinneguiden.no

Jeg tror turboprinsen var 2 år da jeg kjøpte DVDspiller til bilen. DVD-spiller i bil er det få som reagerer på lenger. Vi har familie langt borte, og kjører en del mil i løpet av året, hvis TV gjør at kjøreturen blir litt mer interessant, hvorfor ikke? Det er ikke snakk om at de skal sitte å se film hele bilturen – det blir de også lei av. Jeg har de siste årene også tatt en del tog. Ja, vi sitter i familievogna, men lekerommet på signaturtogene er ikke akkurat stimulerende. (Det går et tog mellom Trondheim og Oslo hver dag som er av det oppussede typen. I disse lekerommene er det litt mer å finne på enn TV). Mot slutten av togturen, har jeg ofte funnet fram iPaden, så kan turboprisen holde litt på dem den. Som regel er det god underholdning både for han og et par andre barn som kjeder seg på toget. De klarer ganske fint å dele og samarbeide, selv med ukjente barn.

Så begynte DVD-spilleren å fuske litt. Den klarer bare å spille av noen få filmer. Jeg var litt fram og tilbake, men endte med å kjøpe bilholder til iPaden. Og det var ikke noe dumt valg. En del filmer hadde jeg allerede lagt inn på iPaden. I tillegg hadde jeg jo noen barnevennlige spill og tegning på den. Når mannen kjører, er den akkurat passe plassert til at turboprisen klarer å bruke den til å tegne eller spille. Litt lenger unna når jeg kjører, men det går visst ganske greit. Foretrekker at den sitter fast, både pga faren med løse deler i bil og for at den ikke skal havne i gulvet.

Jeg har ikke (enda) kjøpt innen ekstra ipad for bil, men jeg har ytret at vi kanskje må kjøpe en til snart. Foreløpig er lillebror fornøyd med de få filmene jeg klarer å få snurret på DVD-spilleren. Men det blir nok en iPad også «på han» når DVD-spilleren ikke lenger funker. Nå har det til og med kommet noen norske filmer i iTunes (Lynet McQueen2, Toy Story 3 og Happy Feet 2 finnes i alle fall på norsk) så man kan slippe å rippe selv. Problem med at begge barna vil se samme film? Finnes ikke, de sitter jo å ser hver sin kopi. Den eneste ulempen jeg har funnet, er at man ikke kan kjøpe en film mens man er på ferie og legge den inn.

Hvis du ikke er avskrekket enda, har Clas Ohlson bilholder og klikk.no anbefaler 30 apper for barn.

Abelone

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

