Om blomsten, bien og datasikkerhet

En periode «gikk» det en  historie på Facebook som er noe merkelig. Hadde tenkt å forbigå den i stillhet, men nå har den dukket opp igjen. Søt historie i grunnen, men noe merkelig.

Hvordan ville du forklare den gamle historien om «Blomsten og bien» for dagens barn? Jo, du forstår… Dere møter hverandre over Internett, og blir enige om å treffes på en Internettcafe. Hvis møtet blir vellykket, så tar han sitt USB-minne og setter det inn i din USB-port. Når overføringen er over, så oppdager du at du har glemt å sette på brannmuren. Ni måneder senere har dere fått et lite virus.

Altså… Vet ikke helt om det er riktige måten å forklare det på. Kanskje dersom du ønsker å tåkelegge det enda mer. Jeg skjønner i alle fall ikke den forklaringen, og jeg jobber i faget. Eller kanskje det er nettopp derfor den er uforståelig for meg? (Er det forresten viktig for historien at man treffes på en nettcafe? Bare lurer).

En brannmur gir kontroll over nettrafikken til og fra datamaskina. Her er det fysisk tilgang til en datamaskin siden vi snakker om å putte inn en usb-pinne. Da hjelper ikke brannmur. Da trenger man et oppdatert antivirusprogram som også beskytter mot spionprogram – og at det brukes. Et antivirusprogram kan fremdeles ikke garantere deg 100% mot virus, men om det ikke finner det umiddelbart, vil det forhåpentligvis ta knekken på det før det har gått 9 måneder. Har det ikke klart det, så håper jeg maskina blir reinstallert før det har gått 9 måneder. Ellers er det fare for at alle sikkerhetskopier også er infisert. Kan vi forresten sammenlikne autorun med for tidlig sædavgang? Dersom ikke usb-pinnen blir sjekket før man åpner filene, er det jo fritt fram for virus.

Vet ikke helt om jeg ville sammenlikne barn med virus. En morsom ide til bloggtema kanskje, barn og virus har muligens visse likehetstrekk, men utover det… (Og jeg antar at vi sammenlikner barn og virus her ettersom det går 9 måneder og man får et lite virus). Hadde det vært «historien om hvordan kjønnsykdommer smitter», så kunne jeg skjønt den. Jeg har jo selv sammenliknet ukritisk bruk av usb-pinner med ubeskyttet sex.

Konklusjon:

  1. Ha både brannmur og antivirusprogram installert, en brannmur alene beskytter ikke mot virus.
  2. Skru av autorun.
  3. Hevde hardnakket at barn kommer med storken! (så slipper du vikle deg inn i merkelige forklaringer).

 

Abelone

 

 

One comment

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

