Barnemat

Screenshot fra rb.no

Romerikets blad kunne i går fortelle om et par som fant en stift i pizzaen. Det verste mente de var at sønnen på 1 år kunne ha fått stiften i munnen. Og kommentarene lot ikke vente på seg! For en 1-åring skal bare ha «god, norsk næringsrik mat», ikke pizza! I 2010 skrev jeg om at foreldre&barn mente barn burde få smake all mat. Til og med ostepop kunne de få.

Jeg har knapt kjøpt et ferdig glass med babymat, men jeg har gitt pizza til en 1-åring! Lenge før han var 2 fikk faktisk lillebror akkurat den samme maten som oss andre. Turboprinsen måtte også ta til takke med det som ble servert fra han var ganske liten, det er som regel alltid noe på bordet de liker. Og innimellom så er det en pizza på bordet.

Jeg ser ikke helt problemet med at en 1-åring får pizza. Han får trolig ganske mye annet i løpet av dagen også. Om den sunne, norske maten egentlig er så sunn, er vel også oppe til diskusjon. Mye flesk og kjøtt i gamle, norske oppskrifter. Antar at det ikke er noen fredagstaco i huset til de som kommenterer der. Men taco har vært vanlig i Norge siden 80-tallet, så kanskje det nå er blitt norskt?

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

