Jeg er i skyene

Nærmere bestemt i bokskya. Den nye norske e-boksatsingen. Men det er ikke akkurat noe å være i skyene over. I alle fall ikke på iPad.

Å kjøpe bok, registrere seg i bokskyen og installere programmet, eller rettere sagt legge en lenke på skrivebordet og laste ned boka går greit. Men deretter, når man skal begynne å lese boka, er det opplevelsen blir dårlig.

Jeg har lastet ned «Drømmenes land» av Vidar Sundstøl som bokkilden hadde gratis som lanseringstilbud. Nettopp fordi den er gratis er det nok mange som kommer til å laste ned denne for å teste norske e-bøker. Men hva har de egentlig gjort med den? Skannet boka? Det er jo masse blanke sider på starten. Og de vanlig Apple-fingerbevegelsene fungerer ikke. Jeg tenker både på to fingre for å zoome og sveiping for å bla. Her må det trykkes og lastingen av ny side tar overraskende mye tid. Ok, et sekund eller to er ikke mye, men når man er vant til noe bedre blir man ikke imponert.

Mulig jeg er bortskjemt etter å ha brukt kindle, men når man leser på flere enheter er whisper sync uvurderlig. Uansett om jeg leser på ipaden eller på iphonen (som skjer når jeg er på farten og bare har tid til noen få sider) vet den hvor jeg er. Den funksjonen finner du ikke i skya, den holder bare oversikt over hvilke bøker man har kjøpt uansett hvor du har kjøpt dem.

Å kjøpe bøker opplever jeg som enklere i kindle. Du er i programmet, noen få klikk senere er boka på ipaden (og enda raskere for å få den ned på neste enhet). Du kan faktisk slippe å skrive en eneste bokstav! Kindle stores forslag på bøker for meg er også gode. Jeg har oppdaget mange forfattere som jeg trolig ikke hadde oppdaget dersom jeg skulle gått i en vanlig bokhandel.

Også var det prisen da. Den norske e-boksatsingen har fått pepper for at bøkene er for dyre. Ofte ligger det på det samme som en hardback. Akkurat nå er det lanseringstilbud og noen (gamle) bøker har lav pris. Kostnadene med å lage en e-bok burde være lave, og det burde komme forbrukerne til gode.

Jeg liker e-bøker og håper fremdeles at norske forlag tør satse på e-bøker, men enn så lenge blir jeg hos kindle.

Abelone

One comment

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

