Tambar er et troll på iPad


Nå har jeg hatt ipaden min en måned, og jeg elsker den. På kontoret står datamaskina og blinker trist. Det er sjelden jeg bruker den nå. iPad kan ikke erstatte en datamaskin fullt ut (enda), men den har mange spennende muligheter.

I vår kom Gyldendal ut med boka «Tambar er troll» i iPad versjon. Det var en app jeg var litt spent på. Jeg er jo en duppedittfreak og muligens litt over normalt interessert i digital hverdag. Jeg er overbevist om at e-bøker har en framtid (skjønt ikke som eneste form, jeg kommer nok aldri til å ta med «ajpædden» i badekaret eller på stranda). Men hva da med e-bøker for barn?

Tambar er troll koster 39 kroner i AppStore og er dermed en av de dyreste appene jeg har kjøpt. Billigere enn en trykt bok, og her får man jo også med lyd. Stemmen til fortelleren er egentlig behagelig å høre på, men jeg synes han leser noe rykkete. Greit å skulle understreke ord, men dette er litt i meste laget. Enda verre er det at bildene ikke er tilpasset skjermen. Det spiller ikke noen rolle hvilken vei du holder skjermen, bildet kommer over to sider. Man kan kanskje argumentere for at det er slik i den fysiske boka også, men der får man jo se begge sider samtidig. Enkelte av bildene (som forøvrig er veldig fine) går over to sider, og i de tilfellene blir zoomingen ved sidebytte merkelige.

Navigeringen fungerer også litt merkelig. Så lenge den går automatisk fungerer det sånn någenlunde. Men begynner man å ta på skjermen (og det gjør gjerne barn), kan den fort skifte bildet eller teksten, de er som separate enheter. Bruker man «piltastene», følger både tekst og bilde med. Mistenker at dette er gjort med vilje slik at man kan fortsette å lese selvom man vil endre bildet, men jeg mener det er unødvendig.

Et annet minus synes jeg det er at man ikke kan velge å skru av lyden for å lese selv i appen, du må skru av lyden på hele iPaden. Jeg vil jeg ha muligheten til å bruke det som en vanlig bok også og lese for barna selv.

Selve historien har jeg ikke mye å utsette på. Den er spennende selvom den slutter (for oss voksne) ganske forutsigbart. Turboprinsen på snart fire likte historien og han vil nok klare å bruke den uten hjelp når bare mamma er villig til å la han bruke den uten at hun holder i den.

Konklusjon? Har e-bøker for barn en framtid? Ja. På ferier og når man trenger tidtrøyte er det utmerket. Kommer jeg til å kjøpe neste Tambarbok (Tambar og harepusene) til iPad? Nei, den fortrekker jeg i vanlig utgave. Men kommer det flere iPad-barnebøker kommer jeg nok til å teste dem.

Abelone

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

