Døden på nær hold

Jeg var 8 år da bestefar døde og jeg var med på min første bisettelse. Deretter fulgte det to til i løpet av de neste to årene. I min fantasi hadde jeg satt det samme til at kistene ble senket rett ned i ovnen. Jeg var bestemt på at jeg hadde sett flammer da de var på vei ned.

VG Nett forteller i dag om 14-åringer fikk se på kremasjon. Da jeg var konfirmant var også jeg med i krematoriet. Ingen kister som brant da vi var der (men så vidt jeg husker var det en som ble kjørt inn i ovnen, eller kanskje de bare viste prosessen, jeg husker ikke helt). Vi fikk se kulene kom ut etter «sentrifugeringen» og urnene.

Ei av mine medelever syntes dette var veldig sterkt og gråt dagen etter da vi snakket om det på skolen. Selv syntes jeg det var spennende og oppklarende. Jeg setter pris på at jeg har fått se prosessen. Jeg vet nå at det ikke var flammer, men muligens skygger jeg så da kista var på vei ned. For meg ville det ikke vært noen forskjell om det var aktivitet der eller ikke. Om det ville gjort det enda verre for min følsomme klassekamerat, er jeg usikker på.

Det er å gå for langt. Jeg tror ikke barn trenger å se den prosessen for å få et forhold til døden, sier moren til en av konfirmantene

Nei, du trenger nok helt sikkert ikke å se en kremasjon for å få et forhold til døden. Det gjør du vel best når du mister en av dine kjære. Og det er et tilbud, foreldre bør nok selv vurdere om deres barn kan takle det. I en tid hvor en hver konfirmant blir mistenkt for å bry seg mer om pengene og gavene enn selv meningen med konfirmasjonen. Er vi blitt redde for døden? Vi har åpenhet om sex, men døden er fremdeles tabu? Å begrave våre døde er dessverre en del av livet, hvorfor skal vi ikke få se hvordan det foregår? Det er nok usikkerhet rundt døden, å avmystifisere hva som skjer med kroppen gjør det vel bare litt mindre skremmende?

Abelone

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

