Yndlingsboka

Siden det er den Internasjonal dag for lese- og skriveferdighet (alfabetiseringsdagen) i dag, presenterer jeg et boktips: Thomas’ store bok om ord.

Thomas' store bok om ord

Godt brukt!

Det er vel et par år siden boka kom i hus. Tror den dukket opp som et velkomsttilbud i en bokklubb. Og den ble straks yndlingsboka. Ja, ikke min, turboprinsen sin!

I perioder har den vært så populær at jeg ikke har turt å reise bort uten den. Så har den blitt liggende en liten stund. Men den kommer stadig fram igjen. Jeg trodde i grunnen han var litt ferdig med den nå, men jammen dukket den opp igjen. De første gangene syntes jeg det var vanskelig å lese den, for det er jo ikke noe tekst, ikke noen fortelling. Men det viste seg at boka egentlig er helt genial, for det er så mye å snakke om der. Vi kan bare forandre fokus til det som er spennende akkurat nå. En periode var det å utvide ordforrådet med «hva er det». Så ble det farger. En periode var det former og figurer. Nå er det bokstaver og tall det går i. Også har vi begynt å dikte historiene selv, det er populært.

Gjenkjennelige situasjoner og mye å snakke om

Det hender det går hardt for seg når det leses. Heldigvis finnes teip!

Har en mistanke om at boka er ekstra populær fordi man kan bruke lang tid på den. Da er det jo lett å hale ut leggetiden…

2 comments

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

