Tøff kake til tøffe gutter

Det blir stadig mer vanlig å ha kunstneriske «amerikanske» kaker i selskap også i Norge. Men en tøff kake kan lages ganske lett også.

Jeg har brukt vanlige lekebiler (kjøpt på Europris i en «rull» med andre biler og helikopter – turboprinsen hadde ikke noe imot at det ble for mange…) og en boks kakepynt med sjokoladesmak i ulik utførelse. Jeg har kjøpt den i Sverige, men tror jeg har sett den samme på Jernia.

Enkel sjokoladekake

170 g hvetemel
2 ss kakao
2 ts bakepulver
200 g sukker
1 ts vaniljesukker
1,2 dl melk eller vann
1,2 dl rapsolje eller soyaolje
2 egg

Bland de tørre ingrediensene i en bolle. Tilsett melk/vann, olje og egg. Bland sammen til en jevn røre. Hell i rund kakeform på ca. 23 cm. Stek ved 180°C i ca 35 – 45 min.

Denne kaka egner seg både med og uten fyll. Denne gangen tok jeg en veldig lettvindt løsning og hadde den uten fyll og med ferdig glasur. Når glasuren begynte å stivne var det bare å få på biler og sjokoladehauger.

Flere stilige kaker og barnebursdagstips på foreldremanualen.no

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

