Dårlig utstyr i politiet?

Vi skal ut og reise, og derfor måtte vi innom politistasjonen for å ordne pass til de små håpefulle. Politiet har jo nå fått nye biometrikiosker som tar bilder slik at for vanlige folk er det ikke lenger nødvendig å ta med bilde. For barn derimot er det en annen historie.

Jeg hadde selvsagt lest på forhånd om dette, og visste at det «i noen tilfeller kan det være vanskelig å få tatt tilfredsstillende bilde av små barn» (sitat politiet.no). Jeg bestemte meg likvel for å prøve å gjøre det der, det var jo bare i noen tilfeller. Turboprinsen var nøye instruert om at han måtte sitte rolig, se rett inn i kameraet og lukke munnen, vi hadde til og med øvd på forhånd. Lillebror ville ikke dama på passkontoret prøve på en gang (dermed ble det fotoboksen i lokalet – 60 kroner takk!). Turboprinsen derimot kunne hun forsøke med. Han var kjempe flink (selv om han ikke var fornøyd med bildet selv), men bildet ble litt uskarpt. Kameraene de bruker i biometrikiosken er langsomme, og derfor er det viktig at man sitter heeeeeeeeeeeelt stille (vil tro det er nesten lettere å få til på en baby, men nok om det).

Men det forundrer meg litt. Her har vi helt nytt utstyr. Biometrikiosker til 130 000 kr/stk. Digitalkamera er blitt allemannseie. Også klarer man ikke å putte inn et godt kamera i en slik maskin? Jeg skjønner liksom ikke hensikten med å ha lang lukkertid her. Man har jo alle muligheter til å lyssette akkurat slik man ønsker slik at bildet blir bra selv uten blits. Er det kjøpt inn gammel teknologi? Eller har vi nøyd oss med «det første og beste» (eller «første, men ikke beste» i dette tilfellet)?

Prisene på pass har gått ned, og har man råd til en utenlandsferie, så har man nok råd til å få tatt bilder også, det er altså ikke pengene jeg tenker på dersom noen fikk det inntrykket. Jeg synes bare det er snodig med kamera som er så dårlige i nytt utstyr.

Abelone

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

