Hippie i en fei

hippieI helga var jeg i 60-årsdag. Ganske uvanlig for en 60-årsdag kanskje, men den ble feiret med hippiefest. Jeg fikk mange kommentarer om at «akkuat sånne bukser hadde vi!» Akkurat sånn bukse var det nok ikke, for mine buksebein kunne tas av. Synes selv ideen var god og rask, og deler den derfor gjerne.

Jeg har kjøpt et blomstrete skjerf på Cubus (halv pris av halv pris ble ikke store summen). Dette var allerede tube (når jeg bare klippet av endene). Dermed var det bare å lage en løpegang (en løpegang er rett og slett at man bretter stoffet ned og syr en rett søm, men har plass til å tre bånd gjennom) øverst  og ta en buksestrikk gjennom. Dette tar man utenpå en bukse. Dongeri eller farget bukse er selvskrevne kandidater, men også tights kan brukes. Om er redd det skal bli varmt er kanskje piratbukser en ide?

Toppen jeg har er fra Fretex, og dongerijakke passer til mange årstall. Den finnes dessuten i de fleste hjem. Har man ikke klær med syke mønster er flagrende gevanter det riktige på hippiefest.

En ide jeg kom på etterpå var å lage buttons selv. Det kan man gjøre så enkelt at man finner motiv (forslag til buttons) , printer ut, limer på en papplate og klipper ut. Deretter kan man teipe fast en sikkerhetsnål bak. Det er bare til engangsbruk, så kvaliteten trenger ikke være allverdens. Det samme kan man gjøre med det «obligatoriske» peace-smykket. Da kan man eventuelt klippe ut «luften» i merket slik at man kan tre en tråd der, f.eks. en lærreim om man har det. Eventuelt kan man ha litt ekstra over smykket og bruker hullmaskina til å lage et hull.

En hver hippie med respekt for seg selv har i tillegg noe på hodet. Selv hadde jeg vært på festhuset og kjøpt en blomsterkrans, men man kan like gjerne flette eller tvinne noe garn eller bruke en hårspenne med blomst på. Har man litt god tid kan hodepynt og belte av makrame være noe.

Vil man gjøre enda litt mer utav det, så var John Lennon-briller stort på den tiden (og de har jo også vært in igjen i nyere tid, så kanskje finnes det et par hos bekjente?).

God fornøyelse!

Abelone

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

