Dyrt med toget?

Det begynner å bli en gammel artikkel, men den har ligget lenge i «bør kommenteres»-lista mi. For da jeg leste artikkelen hadde jeg akkurat klart å reise Gardermoen-Trondheim tur/retur, to voksne og et barn for 796 kr – og det i juletiden!

En helg i Trondheim eller en uke i Spania?

Nå tenker du sikkert at du kan få tak i billigere billetter enn dem vi har funnet, og det kan stemme hvis du klarer å få tak i miniprisbilletter. Men da må du være veldig tidlig ute med å bestille billettene, for det skal mye til å få tak i noen av disse hvis du ikke har planlagt reisen en stund i forveien.

Det har aldri vært noe problem for meg å planlegge en stund fram i tid, og etter at jeg fikk barn har jeg blitt enda flinkere til det. Men hvor langt fram i tid snakker vi her da? Kjapt søk nå viser at om to uker kan du reise fra Lillestrøm til Trondheim fredag til søndag for 798 kr pr pers (se bilde). Vil man ha samme reise med fly kan man få det for 1053 hos SAS, men da med dårligere avganger. Det jo litt rart da. Når vi skal til syden bestiller vi gjerne det i god tid, men når vi skal reise innenlands planlegger vi ikke like langt fram.

Avgangene det snakkes om i artikkelen er vel restplasser på charter? Det stiller i en litt annen kategori enn ordinære billetter synes jeg. Innenlandsavganger på fly blir også dyrere jo nærmere avreise man kommer. Så dette regnestykket sammenlikner to helt forskjellige ting. Det er ikke en gang sammenlikning av epler og pærer, det er sammenlikning av bananer og appelsiner! (Et annen alternativ som ikke er med i artikkelen er buss til Trondheim da. Når du kan reise for så lite som 49 kr hver vei, er det kanskje verdt det selv om det ikke er den mest komfortable måten). Tror aldri jeg har hørt noen slite med å avgjøre om de skal ta en helg i Trondheim eller en helg i Spania. Skal man reise innenlands har man som regel noe spesielt man skal.

Synes NSB har fått mye pepper for at de er så dyre, men det er mulig å reise rimelig hos NSB også. Jeg synes i grunnen at billettene på NSB legges ut ganske sent, bare 90 dager før avreise. Flyselskapene legger ut mye tidligere enn det (at toget sjelden er i rute er en helt annen sak). Men prismessig er de ikke så ille sammenliknet med fly. (Og likevel har jeg valgt å fly når jeg skal til Trondheim om litt over tre måneder…)

Da går togene eventuelt på natten, som vil gjøre turen betydelig mye kortere hvis de skal ta natt-toget på fredag, og de rekker ikke jobben hvis de skal gjøre dette på søndag.

Toget er i Oslo 6.26, og du rekker ikke jobben? Det finnes bagasjeoppbevaring på Oslo S og de fleste jobber aksepterer at du har med deg en koffert på jobb (for hvor mye bagasje blir det egentlig for en helg?). At prisen for en sovekupe er høyere enn de fleste hotell og at man vanligvis ikke sover så godt er så, men det at man ikke rekker jobben høres ut som en tynn unnskyldning. Det er greit å foretrekke fly, man trenger ikke forsvare seg selv ved å rakke ned på NSB. Jeg kan gi mange grunner for at det er bedre å fly eller kjøre bil enn å kjøre tog, men prisen er sjelden en av dem.

Abelone

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

