Tjukk i hue?

I mamma 5/2010 ar de stor Danmarksguide. Sykling nevnes som en av aktivitetene som passer for familier.  Selv er vi glade i å sykle, og har de siste årene tatt en sykkeltur i ferien. Men jeg reagerer litt på bruken av hjelm. Eller kanskje heller mangelen på den. Barnet har man puttet på hjelm, men ikke de voksne. Tåler de en velt bedre enn barnet? Her er det snakk om en halvsykkel, og jeg har ikke erfaring med dem (enda). Ser for meg at det er mulig for barnet å falle av sykkelen uten at den voksne faller, men dersom den voksne faller, faller garantert også barnet. Man tar det nok pent og rolig på en slik tur, men selv ved lave hastigheter kan man få store hjerneskader.

For noen år siden var det en reklame for redningsvester som sa at voksne ikke flyter bedre enn barn. Det samme gjelder på sykkel, voksne tåler heller ikke støt mot hodet. Jeg ser det stadig i trafikken, voksne uten hjelm, og unge har hjelmen på styret. Hvorfor er det så ukult å bruke hjelm? Hvorfor er «ødelagt hår» en akseptert unnskyldning for voksne, men ikke for barn? For ettersom unge har hjelmen på styret er det nok et krav hjemmefra om at de skal ha den på.

Det verste eksempelet jeg har sett var ei dame som trolig var på vei til barnehagen for å hente barnet sitt. Sykkelsete med barnehjelm bak på sykkelen, og hennes hjelm hang på styret. Snakker om dobbeltmoral når man kun bruker hjelm foran barna!

Jeg tenker at jeg vil ikke utsette barnet mitt for noe som jeg ikke er villig til å gjøre selv. Sykkelhjelm er en av de tingene. (Vi har faktisk motsatt problem her i huset. Hjelmen har vært stor og har sklidd ned i øynene når han har sittet i sykkelvogna. Føles jo ganske trygt der inne, men det anbefales å alltid ha den på!) Å sette sykkelhjelm på barna er egentlig en egoistisk handling. Man ønsker ikke å leve med skyldfølelsen og smerten  dersom barnet blir skadet eller drept i en ulykke. Men innimellom tenker jeg på hvordan det hadde vært for barna mine dersom det var jeg som ble skadet eller drept i en ulykke. Ønsker jeg virkelig å utsette dem for det?

Det forundrer meg litt at et seriøst mammablad bruker et slikt bilde etter Trygg Trafikks kampanje «Finn din hjelm«. Sykkelhjelm er en billig beskyttelse, hvorfor ikke ha den på?

Abelone

One comment

  1. Tilbaketråkk: Sykkelhjelm | Kaostroll

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

