Bollesøndag

I forbindelse med bollesøndag deler jeg gjerne bolleoppskriften min på en hel masse boller. Disse er uten melk (bruk blått soyasoft smør) og egg og passe derfor også godt til allergikere

boller i kurv

450g smør
300-450 g sukker (dersom du skal fylle med sjokolade eller krem, bruk lite sukker, “rene” boller kan gjerne ha litt mer)
4 pk tørrgjær
1 l vann
2 ts kardemomme
ca 2 l hvetemel

Smelt smør og varm vannet, bland alle ingredienser og elt godt. Hev til dobbelstørrelse på lunt sted. Bak ut boller og stek ved 200 grader i 8-10 min. Jeg bruker ikke å pensle, men det kan du selvsagt gjøre.

En ekstra godt synes jeg det er med melkesjokolade i bollene. Legg en bit sjokolade i hver bolle før du triller dem ut. De kan selvsagt også bakes med rosiner. Egner seg godt til frysing, men pass på, det er fryktelig lett å ta opp noen boller og kose seg litt ekstra ;-)

signatur

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

